2019 är året då det klimatsmarta ätandet tar fart på allvar. 57 procent av svenskarna lider av plastklimatångest och det vegetariska ätandet ökar dramatiskt. Det visar Matrapporten från Food & Friends som presenteras för åttonde året i rad.
Den mest dramatiska förändringen i årets rapport om svenskarnas matvanor rör det gröna ätandet. 2019 uppger 57 procent av den svenska befolkningen att de äter vegetariskt en dag i veckan, mot 43 procent 2018. 28 procent planerar att minska sin köttkonsumtion under 2019, vilket är en ökning med två procentenheter sedan 2018.
Som en direkt följd av det ökade gröna ätandet har den årliga listan ”helgtoppen” förändrats drastiskt. ”Biff med tillbehör” har halkat ner fyra placeringar sedan i fjol, vilket motsvarar en minskning på 25 procent.
”Vi ser i siffror från Jordbruksverket att köttkonsumtionen minskar kraftigt. 2019 blev det första året som detta syntes i vår topplista för helgätandet. Kanske är det en direkt följd av rädslan efter extremtorkan sommaren 2018, den medialt uppmärksammade EAT-Lancet rapporten eller kanske är det Greta-effekten vi ser. Det vi med säkerhet kan säga är att det röda köttet tappar sitt anseende som helgmåltid”, säger Pontus Dahlström, projektledare på Food & Friends.
I vardagstoppen återtar däremot ”Spagetti och köttfärssås” första placeringen som den vanligaste vardagsrätten, efter att listan de senaste två åren har toppats av ”Kyckling med tillbehör”.
”Vi tror att ”Spagetti och köttfärssås” ökar i popularitet på grund av att det är en rätt som går att variera. Du kan göra den snabbt, den kan få ta tid, du kan bjuda på den, du kan enkelt minska köttinnehållet eller till och med ta bort det röda köttet. Måste en köttfärssås 2019 verkligen innehålla kött”, säger Pontus Dahlström.
Hälsa är den starkaste anledningen till att man väljer att äta mer vegetariskt. Trots att hälsofördelarna driver det gröna ätandet ser man i år även en stark vilja hos befolkningen att minska sitt klimatavtryck. En fråga som ställdes för första gången i år, är vad som skapar klimatångest. På den frågan är plast den värsta boven, 57 procent uppger att de lider av plastklimatångest. 63 procent av kvinnorna och 50 procent av männen uppger att de vill minska sin plastkonsumtion under 2019. Nästan en fjärdedel av svenskarna upplever dessutom en klimatångest över gris och nötkött.
Ett tydligt mönster för 2019 är också att man blir mer och mer digital i sin matkonsumtion. De sociala medierna som inspirationskälla växer, framförallt bland de yngre generationerna, och online-handeln ökar. Totalt sett handlar 16 procent procent av svenskarna mat online varannan vecka eller oftare medan siffran för 25-34 åringar är 26 procent. Det är dock fortfarande många som aldrig har handlat mat online, 57 procent, jämfört med 64 procent i fjol
Ladda ner Matrapporten 2019