Matrapporten 2019: Plastklimatångest och grönt

PUBLICERAD: 17 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari

||

2019 är året då det klimatsmarta ätandet tar fart på allvar. 57 procent av svenskarna lider av plastklimatångest och det vegetariska ätandet ökar dramatiskt. Det visar Matrapporten från Food & Friends som presenteras för åttonde året i rad.

Den mest dramatiska förändringen i årets rapport om svenskarnas matvanor rör det gröna ätandet. 2019 uppger 57 procent av den svenska befolkningen att de äter vegetariskt en dag i veckan, mot 43 procent 2018. 28 procent planerar att minska sin köttkonsumtion under 2019, vilket är en ökning med två procentenheter sedan 2018.

Som en direkt följd av det ökade gröna ätandet har den årliga listan ”helgtoppen” förändrats drastiskt. ”Biff med tillbehör” har halkat ner fyra placeringar sedan i fjol, vilket motsvarar en minskning på 25 procent.

”Vi ser i siffror från Jordbruksverket att köttkonsumtionen minskar kraftigt. 2019 blev det första året som detta syntes i vår topplista för helgätandet. Kanske är det en direkt följd av rädslan efter extremtorkan sommaren 2018, den medialt uppmärksammade EAT-Lancet rapporten eller kanske är det Greta-effekten vi ser. Det vi med säkerhet kan säga är att det röda köttet tappar sitt anseende som helgmåltid”, säger Pontus Dahlström, projektledare på Food & Friends.

I vardagstoppen återtar däremot ”Spagetti och köttfärssås” första placeringen som den vanligaste vardagsrätten, efter att listan de senaste två åren har toppats av ”Kyckling med tillbehör”.

”Vi tror att ”Spagetti och köttfärssås” ökar i popularitet på grund av att det är en rätt som går att variera. Du kan göra den snabbt, den kan få ta tid, du kan bjuda på den, du kan enkelt minska köttinnehållet eller till och med ta bort det röda köttet. Måste en köttfärssås 2019 verkligen innehålla kött”, säger Pontus Dahlström.

Hälsa är den starkaste anledningen till att man väljer att äta mer vegetariskt. Trots att hälsofördelarna driver det gröna ätandet ser man i år även en stark vilja hos befolkningen att minska sitt klimatavtryck. En fråga som ställdes för första gången i år, är vad som skapar klimatångest. På den frågan är plast den värsta boven, 57 procent uppger att de lider av plastklimatångest. 63 procent av kvinnorna och 50 procent av männen uppger att de vill minska sin plastkonsumtion under 2019. Nästan en fjärdedel av svenskarna upplever dessutom en klimatångest över gris och nötkött.

Ett tydligt mönster för 2019 är också att man blir mer och mer digital i sin matkonsumtion. De sociala medierna som inspirationskälla växer, framförallt bland de yngre generationerna, och online-handeln ökar. Totalt sett handlar 16 procent procent av svenskarna mat online varannan vecka eller oftare medan siffran för 25-34 åringar är 26 procent. Det är dock fortfarande många som aldrig har handlat mat online, 57 procent, jämfört med 64 procent i fjol

Ladda ner Matrapporten 2019

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lidl och LRF i nytt samarbete

Lidl Sverige och LRF tecknar en avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion.
Lidl Sverige och LRF tecknar avsiktsförklaring för att främja svensk livsmedelsproduktion

Protos lanserar Både & färs

Protos nya färs Både & görs av hälften nötkött och hälften linser från Krav-märkta svenska gårdar.
SaS Både & färs

Rekordsommar för alkoholfri öl

Försäljningen av alkoholfri öl har gått upp med mer än 750 procent under de senaste tio åren och sommaren 2024 blev inget undantag.
Carlsberg

Lönneberga lanserar Kyckling Ministeak

Lönneberga breddar sitt naturella kycklingsortiment med Kyckling Ministeak, en lårfilé med skinn, som blir först med Lönnebergas nya förpackningsdesign.
Unknown