Stor potential för tillväxt i svensk livsmedelsindustri

PUBLICERAD: 10 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|

Tillväxten i den svenska livsmedelsindustrin är låg, trots att branschen de senaste åren gått bättre än på länge. Men det finns stor potential att accelerera tillväxttakten. Det visar rapporten Insikter #11 – Tillväxt från Macklean.

Mellan 2011 och 2016 låg den årliga tillväxttakten i Sverige under EU-snittet och väsentligt lägre än i ledande europeiska länder. Om rätt insatser genomförs, uppgår den möjliga intäktsökningen till 123 miljarder kronor fram till 2030, vilket motsvarar en årlig tillväxt om cirka 4 procent, vilket är drygt 2 procentenheter högre tillväxttakt än idag. Det visar Mackleans analys.

Rapporten pekar på att tre tillkortakommanden hämmar tillväxten i svenska livsmedelsföretag: Företagen brister i struktur och ambition för export, agerar obeslutsamt i snabbväxande produktkategorier samt fokuserar ensidigt på dagligvaruhandeln.

I rapporten beskrivs tre vägar för ökad tillväxt. Den första vägen är att stärka företagens arbete i snabbväxande produktkategorier genom aktivt arbete med en produktportföljstrategi samt genom att agera resolut när rätt läge presenterar sig.

Den andra vägen är att ta ett strukturerat grepp om kanallandskapet genom en skräddarsydd strategi för att kapitalisera på den snabba tillväxten inom kanaler utöver dagligvaruhandeln.

Den tredje vägen innefattar ett mer proaktivt och strategiskt arbete med export för att realisera den tillväxtpotential som svenska livsmedel har på den internationella marknaden. Företagen behöver klargöra kärnaffären och vilka styrkor som exportsatsningen ska bygga på, fokusera på idealsegment snarare än länder samt genomföra ett strukturerat marknadsinträde, utifrån sprinkler- eller vattenfallsstrategin.

I rapporten finns exempel på hur framgångsrika svenska företag arbetar enligt dessa modeller. Det finns även ett antal förslag på branschinitiativ som kan drivas gemensamt för att stärka förutsättningarna för tillväxt.

Ladda ner Insikter #11 – Tillväxt här:

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx