Findus lanserar ny strategi för hållbarhet fram till år 2030

PUBLICERAD: 7 juni 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Findus lanserar en ny hållbarhetsstrategi med konkreta målsättningar i linje med FN:s globala mål för en hållbar utveckling fram till år 2030.

Den nya hållbarhetsstrategin ”Vår väg mot en hållbar framtid” (Our Sustainable Path) lanseras i samband med att Findus Sverige presenterar sin hållbarhetsrapport för 2018. Hållbarhetsstrategin är koncerngemensam för Nomad Foods, som Findus ingår i, och innehåller konkreta målsättningar, som att all Findus odlade fisk ska vara ASC-märkt under 2020, alla grönsaker ska komma från hållbar jordbrukspraxis enligt Farm Sustainability Assesment (FSA) senast 2025 och matsvinnet i fabrik och logistikkedja ska halveras till 2030.

”Som livsmedelsproducent har vi på Findus stora möjligheter att göra skillnad för både planet och människa. Hur vi producerar och hanterar livsmedel avgör vilket avtryck vi gör på vår omvärld. Vi har i hållbarhetsstrategin valt att prioritera de områden där vi kan göra verklig skillnad. Vi ska helt enkelt göra mest där vår påverkan är som störst”, säger Maria Svantemark, Nordic Sustainability Manager på Findus.

Strategin knyter samman koncernens hållbarhetsarbete genom tre tydliga områden; Respektera planetens tillgångar, Bidra till en hälsosammare vardag, och Verka ansvarsfullt. Områdena refererar framförallt till följande av FN:s Globala mål för hållbar utveckling:

•Ingen hunger (nr 2)
•Hållbar konsumtion och produktion (nr 12)
•Hav och marina resurser (nr 14)
•Ekosystem och biologisk mångfald (nr 15)

”Med Findus 75-åriga erfarenhet av livsmedelsproduktion och lika många års arbete med miljön och framtiden i fokus kan vi tillsammans med våra europeiska kollegor bidra med stor kompetens kring hållbarhet. Den nya hållbarhetsstrategin hjälper oss stärka ambitionen inom koncernen och definiera gemensamma realistiska och tydliga mål som vi alla kan arbeta utifrån för att möta de globala hållbarhetsutmaningar vi alla står inför”, säger Maria Svantemark.

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx