Vid en kontroll kunde 146 av 199 serveringar intyga att de verkligen serverade det som stod på menyn. Men cirka 30 procent av de som sa sig servera parmaskinka och parmesanost hade annat på tallriken.
Den 14-17 maj fick 199 restauranger och kaféer i Stockholms län och Nyköping besök av livsmedelsinspektörer, som kontrollerade att det som stod på menyn också serverades. De varor som kontrollerades på temat: Får du det du betalar för? var parmaskinka, oxfilé, parmesanost, olivolja, fetaost samt produkter som marknadsfördes med svenskt ursprung, som Krav-märkta eller ekologiska. Restaurangerna fick visa upp aktuella varor i förråden eller följesedlar som visade vad de köpt in.
Kontrollerna visar att andelen felaktiga påståenden har minskat något för de flesta av produkterna, jämfört med förra årets länsgemensamma kontrolldagar. Det gäller även för parmaskinka och parmesanost, där det har skett en förbättring med cirka 10 procentenheter. Däremot har olivolja fått fler avvikelser än vid den förra kontrollen. Serveringar som inte följer reglerna kommer att följas upp genom nya kontroller.
”Många kunder är beredda att betala lite mer för att få vissa varor, till exempel äkta parmesan. De ska inte bli lurade utan får det de betalar för. Alternativet är förstås att ändra menyn så att dne blir sanningsenlig”, säger Sara Helmersson, bygg- och miljödirektör i Norrtälje kommun och ordförande i Miljösamverkan Stockholms län, som samordnade kontrollen.
Resultat från kontrollerna:
- 80 procent av påståenden om ekologiska varor var korrekta och alla påståenden om KRAV-märkta råvaror kontrollerades utan anmärkning.
- Parmaskinkan kunde inte visas vara parmaskinka vid 29 procent av kontrollerna.
- Parmesanosten kunde inte visas vara parmesanost vid 30 procent av kontrollerna.
- Olivolja, fetaost samt nötkött som påstods vara svenskt fick avvikelser i 13 procent av kontrollerna.
- Oxfilén var i 97 procent av fallen verkligen oxfilé.