Årets Sill 2019 beskrivs som en krämig sill med lätt karibiska smaker av Kokos och Chili. Projektet Årets Sill är ett samarbete mellan restaurang/konferensanläggningen Salt & Sill på Klädesholmen och Klädesholmen Seafood.
Målsättningen med Årets Sill är att ta fram nya, spännande och innovativa sillinläggningar och samtidigt bidra till Sjöräddningssällskapets viktiga arbete. Förslagen tas fram av Salt & Sill och dess personal. Efter juryns val kvarstår Klädesholmen Seafoods arbete med att ta fram en sillinläggning som är anpassad för fabriksproduktion.
När Sjöräddningssällskapet hade sitt riksmöte var Salt & Sill och Klädesholmen Seafood på plats och presenterade tre olika nominerade smaker för sjöräddare från hela landet.
När juryn lagt sina röster stod det klart att Årets Sill 2019 är en krämig sill med lätt karibiska smaker av Kokos och Chili.
Sillen har lansering den 6 juni då man också firar Sillens Dag på bohusländska Klädesholmen. En krona per såld sillburk går direkt till Sjöräddningssällskapet, som arbetar för en ökad säkerhet till sjöss med hjälp av 2 200 frivilliga sjöräddare längs kusten och i de stora sjöarna som har jour dygnet runt, året om.