Konkurrensverket stoppar köp av klassiska ostvarumärken

PUBLICERAD: 2 maj 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Svenska ostklassiker. Foto: Mariann Holmberg

Konkurrensverket förbjuder Svenska bönders klassiska ostar AB att köpa varumärkena Herrgård, Präst och Grevé från Svensk Mjölk, därmed stoppas affären.

Vi beklagar beslutet och ser fram emot att få detta prövat i en domstol. Dessa varumärken är under attack av den franska mejerijätten Lactalis som äger Skånemejerier AB och som har drivit process för att få varumärkena ogiltigförklarade. Konkurrensverkets beslut är skadligt för dessa varumärkens överlevnad och kommer att sätta ännu mer finansiell press på ekonomin på de svenska mjölkgårdarna”, säger Anders Fredrikson, VD för Norrmejerier och talesperson för Svenska bönders klassiska ostar AB.

2016 utmanade Skånemejerier AB Svensk Mjölks licensavtal med hänvisning till att ostvarumärkena Herrgård, Präst och Grevé har förlorat sin särskiljningsförmåga. I skiljedom ställde Skånemejerier krav på att få använda ostvarumärkena utan att följa gällande licensvillkor, som bland annat anger att tillverkningen sker med svensk mjölkråvara och enligt särskilda tillverkningsmetoder. Skiljedomen slog fast att klassikerna Herrgård, Präst och Grevé har en särställning som unika varumärken.

Den tänkta affären, som Konkurrensverket nu förbjuder, syftade till att stärka ostvarumärkenas långsiktiga utveckling. Anders Fredriksson menar att dagens beslut från Konkurrensverket försämrar skyddet för det tre svenska klassikerna:

”Norrmejerier, Falköpings Mejeri och Arla Foods vill tillsammans ta över varumärkena i syfte att investera i dem, så att de inte degenereras, det vill säga skydda dem och se till att det värde som svenska bönder byggt upp i dessa varumärken i århundraden tas till vara och härigenom säkra så att svenska konsumenter även fortsättningsvis kan räkna med en ost av bästa kvalitet och att det är svensk – inte utländsk – mjölk i en Herrgård, Präst och Grevé. Om investeringar inte sker i varumärkena kommer de att degenereras och det blir fritt fram att sälja utländsk ost som Präst exempelvis.”

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx