Dryckesbranschen ökar med tre nya producenter i veckan

PUBLICERAD: 30 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Absolut Vodka är den enskilt största exportprodukten i den svenska livsmedelsindustrin.

Antalet dryckesproducenter i Sverige fortsätter att öka i snabb takt. Bara under 2018 ökade branschen med 25 procent, eller med nästan tre nya producenter i veckan. Vid årsskiftet fanns närmare 700 företag i Sverige som tillverkar öl, vin eller andra alkoholhaltiga drycker.

Det framgår av Dryckesbranschrapporten för 2019, som är gjord på uppdrag av svenska dryckesproducenter, Livsmedelsföretagen och LRF. Rapporten har kartlagt samtliga producenter av alkoholhaltiga drycker i Sverige.

I årets rapport ingår för första gången även företag som framställer läsk, mineralvatten, juicer och liknande. Sammantaget handlar det om 109 företag. Med dessa inräknade består den svenska dryckesbranschen i dag av 806 producenter.

”Förra året beskrev medierna en bubblande bransch, men nu är jag beredd att kalla den kokande. Det finns en entreprenörslusta som flera andra branscher kan och bör inspireras av”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Dryckesproducenterna sysselsätter över 5 000 personer och den snabba ökningen av nya producenter gör dryckesbranschen till ett av de snabbast växande segmenten i svenskt näringsliv. I genomsnitt etablerar sig två till tre nya producenter i Sverige varje vecka, ofta på landsbygden eller på mindre orter.

Branschen omfattar även en rad större företag, som The Absolut Company, Carlsberg, Åbro och Kopparbergs. The Absolut Companys Absolut Vodka är den enskilt största exportprodukten i den svenska livsmedelsindustrin. Hela 99 procent av produktionen går på export till ett värde av cirka fyra miljarder kronor. The Absolut Companys VD Anna Malmhake hoppas att fler producenter kan nå liknande framgångar på internationella marknader:

”Det vore bra för hela landet om Sverige får en ny exportsuccé som Absolut. Om branschen fortsätter åt det här hållet är det bara en tidsfråga. Svensk dryck präglas sedan länge av gediget hantverk, god kvalitet och hållbar produktion, vilket är precis vad dagens konsumenter efterfrågar”, säger Anna Malmhake.

Dryckesbranschrapporten 2019 visar att mer glesbefolkade län, som Västernorrland, Jämtland och Gotland, har en betydligt högre andel dryckesproducenter än storstadslänen. Det här innebär också att mindre orter som exempelvis Åhus eller Mackmyra, och hela regioner som Skåne (för sina vingårdar), omskrivs allt oftare i guideböcker och internationell press, mycket tack vare att dryckesproducenterna lägger allt större resurser på att skapa populära besöksmål för turister.

”Dryckesbranschen är en av de mest spännande utvecklingsbranscherna på landsbygden. LRF:s nya branschavdelning Lokal Mat&Drycks mål är att förbättra förutsättningarna för lokal företagsutveckling och att gårdsförsäljning på sikt ska tillåtas. Turister söker inte bara vacker natur och historiska platser, de är också ute efter mat- och dryckesupplevelser, och här skapar dryckesbranschen ett sammanhang och en historia kring sina produkter”, säger Anders Källström, VD i LRF.

Öl är den största kategorin bland dryckesföretagen och Sverige har nu 526  bryggerier, vilket är lika många som för 100 år sedan, före den stora bryggeridöden. Cider, mjöd, fruktviner och glögg är en ökande kategori som idag omfattar över 70 tillverkande företag. Idag finns ett fyrtiotal kommersiellt etablerade svenska vinproducenter, som både odlar sina druvor och framställer vinet. De befinner sig nästan uteslutande i de södra delarna av Sverige och hälften ligger i Skåne, men det finns totalt 200 vinodlingar i landet med potential att utveckla kommersiella näringsverksamhet i Sverige. Även antalet producenter av spritsorter, som akvavit, vodka, whisky och gin, har ökat i antal jämfört med året innan, från 79 till 97 idag.

Näst efter öl, är läsk, mineralvatten och annat vatten på flaska den största kategorin med 154 registrerade företag. Kategorin har vuxit explosionsartat sedan 1990-talet och rider på den fortsatta hälsotrenden och det ökade intresset för alkoholfria alternativ.

Här finns dryckesbranschrapporten 2019 i sin helhet

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Lantägg och Kung Markatta är årets Eko-septemberföretag

Kung Markatta och Lantägg har engagerat sig extra mycket under årets Eko-september. För sitt engagemang får de utmärkelsen "Årets Eko-septemberföretag".
b009b36a-2700-47b0-9a9f-91d186c057a2

Rapport: Politiska styrmedel krävs för att minska matsvinnet

Det krävs hårdare tag om Norden ska lyckas halvera matsvinnet innan 2030. Det visar en ny rapport.
Livsmedelsverket - Matsvinn brod2_nyhet

Klimatknuffen ska hjälpa Icas kunder att välja mer hållbart

Ica testar AI-tjänsten Klimatknuffen som ska tipsa e-handelskunderna om varor med lägre klimatavtryck.
sofie

EU-kampanj ska öka Irlands export av ekologiskt lammkött

Sverige är en av nyckelmarknaderna för Irlands EU-finansierade exportsatsning på ekologiskt lammkött.
On the organic sheep farm of Ross and Amy Jackson at Gurteen, Co. Tipperary.