Industri 4.0 ger maskin- och systembyggare nya möjligheter. Det konstaterades bland annat när Festo arrangerade sin sjuttonde internationella presskonferens i Holland. För att det ska fungera måste både maskin- och utrustningsleverantörer och beställare tänka i nya banor.
”Steget in i den digitaliserade världen har fått oss att förstå hur de digitala erfarenheterna hos kunderna utvecklas och hur vi ska svara på det. Digitalisering leder till helt nya krav på verkliga och virtuella kontakter och för att kunna vara i framkant i dag måste det handla om en blandning av digital kundupplevelse och mänsklig professionalism. Och dessutom måste alla arbeten gå snabbt, hastighet har blivit något av den nya valutan idag”, konstaterade Dennis van Beers, chef för Festo Benelux.
”Kunderna vet redan mycket när de kontaktar oss, tack vare de digitala möjligheterna men de behöver hjälp, och då är vi en väg att gå. Vi måste guida dem in i det nya”, sa han och pekade på vad det finns för trender som påverkar maskinbyggarnas verksamhet i dag. Bland annat handlar det om att underhållet av maskiner går från att vara förebyggande till att bli förutsägbar. Samtidigt skapar man en livstidsrelation till slutanvändaren av maskinen och kan bygga nya intäkter på after sale, något som branschen dock är dålig på ännu så länge.
”Annat som präglar branschen nu är att vi måste jobba med öppna standarder, exklusiva mjukvaror blir inte accepterade, vi måste vara inställda på öppen innovation med öppna standarder. Flexibilitet är ett annat nyckelord liksom modulär design”.
Du läser en längre artikel kostnadsfritt om detta samt kan ta del av filmade inslag i årets första utgåva av Svenska Livsmedel.