Förpackningarna till Arlas Keso går från plast till pappersfiber

PUBLICERAD: 23 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Förpackningarna till Arlas Keso har fått ny grafisk design och samtidigt har man bytt förpackningsmaterial från plast till pappersfiber.

Arlas mejeriprodukt Keso, som funnits på den svenska marknaden i drygt 60 år, har fått ny förpackningsdesign och samtidigt byter man material från plast till pappersfiber.

Att plastbägaren har bytts ut mot en pappersfiberbägare bidrar till 60 procents lägre klimatpåverkan än
tidigare bägare, vilket motsvarar 560 ton mindre koldioxid per år.

Först ut på marknaden med den nya förpackningen och den nya grafiska designen är samtliga Keso-varianter (Original, Mini, Ekologisk, Laktosfri, Protein) med vikten 250 gram. De finns i butik från vecka 16. Senare i år kommer även Keso-förpackningarna i 500 gram att få den nya förpackningen och designen.

”Eftersom Keso är en av våra storsäljare så kan vi tack vare den nya bägaren minska vår
klimatpåverkan avsevärt. Nu kan konsumenten göra ett val som är snällare mot klimatet, eftersom vi nu har en bägare med trä som råvara istället för plast”, säger Magdalena Falk, Brand Manager för Keso hos Arla Foods.

N. B.:
Produkten Keso lanserades i Sverige 1958 och kommer ursprungligen från USA. Namnet ”Keso” är ursprungligen en försvenskning av det spanska ordet för ost, ”queso”

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1