Analystoaletter, datalunch och urskogsterapi är trender som Ica pekar ut i sin nya framtidsrapport, ”Klyftor, bakterier och stress – våra tre största hälsoutmaningar och möjligheter 2025”.
För tredje året i rad har Ica släppt sin årliga framtidsrapport, som baseras på djupintervjuer med forskare, health-tech startups och trendanalytiker samt undersökningar hos svenska befolkningen. Rapporten har tagit tempen på dagens hälsosituation och kartlagt hälsotrenderna 2025.
Enligt Världshälsoorganisationen kommer 73 procent av alla dödstal år 2020 att orsakas av kronisk sjukdom. 80 procent av dödsfallen skulle kunna undvikas med hjälp av rätt livsstil, menar WHO. Ica listat tio hälsotrender år 2025 för att möta de växande problemen i ett samhälle där kraven blir högre och vårt levnadstempo ökar:
1.Personaliserad medicin
I samma takt som vården blir allt mer individanpassad, börjar även mediciner att tas fram utifrån personliga behov, genetik och individuell livsstil.
2. Urskogsterapi
När många redan har utforskat varje kontinent, i alla fall i sociala medier, börjar människors reselängtan att gå djupare. Samtidigt som flygtrafikens klimatutsläpp lagt en skämskudde över svenskens Thailandsresor, växer ett större intresse för det mer lokala resandet. Naturen och skogen får ett uppsving, med hjälp av en stark jakt på välmående. Människor söker sig djupare in i skogen för att utforska och samtidigt röra på sig för att finna kraft, ro och sig själva
3. Tweenträning
Crossfit kids och VR-aerobics? Urbant uppvuxna mellanstadieungdomar, utan bandyspelande föräldrar men med desto fler gymmande influencers på sina skärmar, dras till konceptualiserade aktiviteter på lokal. År 2025 söker sig även de yngsta till moderna gruppklasser och hårda, men lekfulla, träningsformer som matchar vad som kablas ut till dem medialt.
4. Analystoaletter
Utvecklingen av smarta toaletter kan år 2025 ha nått svenska hem. Med hjälp av inbyggda sensorer kan toalettskålen läsa av urin och identifiera avvikelser som kan signalera om ohälsa, till exempel i proteiner och glukos. Analysen skickas till användarens mobil eller direkt till en läkartjänst.
5. Non-Lo
Trenden fortsätter att växa för drycker helt utan eller med låga halter av alkohol. Under 2020-talets första del kommer vi att se alltmer avancerade smakkombinationer skakas fram av barmästare, komplexa måltidsdrycker utvecklas för restaurang och handel samt hälsoboostad labbläsk lanseras av livsstilsvarumärken.
6. Hjärn-Spa
Människor kommer att i större utsträckning att prioritera besök till olika typer av hälsoretreats, men inte bara med träning och kost i fokus. Välmående genom att få tid och verktyg för att tänka färdigt tankar och idéer blir högt värderat. I stället för att ta med kollegorna på bubbelpool-spa går resan till ett hjärn-spa där tankeprocesser vägleds. En snabbare och mer tillgänglig form med liknande syfte är ljudbad – ett slags meditation till ljudet av en schamans gongklockor eller en tibetansk, trallfri melodi.
7. Biofeedback
Personburen teknik, såsom smartphones och wearables (bärbar teknik), snappar upp persondata för att förstå beteendemönster och läsa av känslor i realtid. Därmed kan människor få rekommendationer och vägledning för den individuella hälsan serverad á la minute.
8. Proteinbuffé
Utforskandet av växtproteiner har 2025 resulterat i en enorm mängd alternativa proteinkällor. Det är inte bara protein från ärtor, soja och bönor som dominerar utbudet. Nu serveras minst ett 20-tal vegetariska lunchproteiner från oväntade sädesslag och tidigare okända växter på landets mest trendkänsliga restauranger.
9. Gruppglädje
Människor börjar inse den positiva effekten på välmåendet genom att helt enkelt göra saker tillsammans. En antites till det utbredda individfokuset växer fram, med en omedelbar mental belöning från aktiviteter med andra. När hälsoeffekten räknas in blir det plötsligt coolt – och prioriterat – att sjunga i kör, gå på dans och att boka brödbakningskurser för hela kompisgänget.
10. Datalunch
År 2025 väljer fler att beställa sin lunch baserat på individuella livsstilsdata från DNA och blodvärden. Livsmedelsaktörer kopplar på tjänster för att kunna analysera varje persons behov och försöker tillhandahålla skräddarsydda måltider med individhälsan i fokus