Coop tecknar avtal med StrongPoint om hämtskåp

PUBLICERAD: 8 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Cirka var tredje e-handelskund väljer att hämta sina kassar via en sk click and collect-lösning. Foto: StrongPoint

Coop Sverige har tecknat avtal med StrongPoint om pilottest av hämtskåp för onlinehandlad mat. Testet är en del av Coops nätmatssatsning.

Coop fortsätter sin satsning på e-handel, där nästa steg är att erbjuda click and collect med hämtskåpslösning. Ett avtal om ett pilottest har tecknats med shoptech-företaget StrongPoint.

Hämtskåpen, som klarar att förvara såväl frys- och kylvaror, som rumstempererade produkter, kommer att placeras ut vid två av Coops butiker. En av dem är Stora Coop i Varberg, som valdes till Årets digitaliserade butik 2018 under förra årets Dagligvarugala.

”Vi ser fram emot att komma igång med det här testet. Allt eftersom fler upptäcker fördelen med att handla sin mat online så ökar kraven på leveranslösningar som är anpassade efter kundens rörelsemönster. Hämtskåp som kan placeras i butik och på strategiska platser är en tjänst som vi tror på. Nu vill vi lära oss mer om lösningen innan vi tar nästa steg och fortsätter utveckla vårt erbjudande för våra kunder”, säger Niklas Zeitlin, Operativ chef Coop Online.

Testet inleds i maj. Om det faller väl ut är planen att rulla ut lösningen på ett större antal butiker runt om i Sverige.

”Efter att ha tecknat avtal om hämtskåp med Coop i Italien och Estland, känns det självklart roligt att nu även få till en affär med Coop i Sverige. Vi glädjer oss mycket åt samarbetet med en nätmatspionjär som Coop, säger Sven Calissendorff, Senior VP Managing Director på StrongPoint i Sverige.

Affären är StrongPoints femte större order av hämtskåp det senaste året. Sammanlagt har drygt ett hundratal hämtskåp förutom i Sverige levererats till Norge, Ryssland, Litauen, Estland och Italien.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset