Coop tecknar avtal med StrongPoint om hämtskåp

PUBLICERAD: 8 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Cirka var tredje e-handelskund väljer att hämta sina kassar via en sk click and collect-lösning. Foto: StrongPoint

Coop Sverige har tecknat avtal med StrongPoint om pilottest av hämtskåp för onlinehandlad mat. Testet är en del av Coops nätmatssatsning.

Coop fortsätter sin satsning på e-handel, där nästa steg är att erbjuda click and collect med hämtskåpslösning. Ett avtal om ett pilottest har tecknats med shoptech-företaget StrongPoint.

Hämtskåpen, som klarar att förvara såväl frys- och kylvaror, som rumstempererade produkter, kommer att placeras ut vid två av Coops butiker. En av dem är Stora Coop i Varberg, som valdes till Årets digitaliserade butik 2018 under förra årets Dagligvarugala.

”Vi ser fram emot att komma igång med det här testet. Allt eftersom fler upptäcker fördelen med att handla sin mat online så ökar kraven på leveranslösningar som är anpassade efter kundens rörelsemönster. Hämtskåp som kan placeras i butik och på strategiska platser är en tjänst som vi tror på. Nu vill vi lära oss mer om lösningen innan vi tar nästa steg och fortsätter utveckla vårt erbjudande för våra kunder”, säger Niklas Zeitlin, Operativ chef Coop Online.

Testet inleds i maj. Om det faller väl ut är planen att rulla ut lösningen på ett större antal butiker runt om i Sverige.

”Efter att ha tecknat avtal om hämtskåp med Coop i Italien och Estland, känns det självklart roligt att nu även få till en affär med Coop i Sverige. Vi glädjer oss mycket åt samarbetet med en nätmatspionjär som Coop, säger Sven Calissendorff, Senior VP Managing Director på StrongPoint i Sverige.

Affären är StrongPoints femte större order av hämtskåp det senaste året. Sammanlagt har drygt ett hundratal hämtskåp förutom i Sverige levererats till Norge, Ryssland, Litauen, Estland och Italien.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx