Coop Sverige har tecknat avtal med StrongPoint om pilottest av hämtskåp för onlinehandlad mat. Testet är en del av Coops nätmatssatsning.
Coop fortsätter sin satsning på e-handel, där nästa steg är att erbjuda click and collect med hämtskåpslösning. Ett avtal om ett pilottest har tecknats med shoptech-företaget StrongPoint.
Hämtskåpen, som klarar att förvara såväl frys- och kylvaror, som rumstempererade produkter, kommer att placeras ut vid två av Coops butiker. En av dem är Stora Coop i Varberg, som valdes till Årets digitaliserade butik 2018 under förra årets Dagligvarugala.
”Vi ser fram emot att komma igång med det här testet. Allt eftersom fler upptäcker fördelen med att handla sin mat online så ökar kraven på leveranslösningar som är anpassade efter kundens rörelsemönster. Hämtskåp som kan placeras i butik och på strategiska platser är en tjänst som vi tror på. Nu vill vi lära oss mer om lösningen innan vi tar nästa steg och fortsätter utveckla vårt erbjudande för våra kunder”, säger Niklas Zeitlin, Operativ chef Coop Online.
Testet inleds i maj. Om det faller väl ut är planen att rulla ut lösningen på ett större antal butiker runt om i Sverige.
”Efter att ha tecknat avtal om hämtskåp med Coop i Italien och Estland, känns det självklart roligt att nu även få till en affär med Coop i Sverige. Vi glädjer oss mycket åt samarbetet med en nätmatspionjär som Coop, säger Sven Calissendorff, Senior VP Managing Director på StrongPoint i Sverige.
Affären är StrongPoints femte större order av hämtskåp det senaste året. Sammanlagt har drygt ett hundratal hämtskåp förutom i Sverige levererats till Norge, Ryssland, Litauen, Estland och Italien.