Hemköp inleder ett samarbete med den fristående matkedjan Östenssons. Kedjans nio butiker i Östergötland behåller varumärket och går in som fristående handlare i Hemköp.
Samarbetet startar den 1 september och omfattar inköp och logistik via Axfoods logistikbolag Dagab, IT, Hemköps lojalitetsprogram och marknadsföring. Varumärket Östenssons lever vidare med en tydlig koppling till Hemköp.
”Med glädje välkomnar vi nio välskötta butiker till Hemköpsfamiljen och vår handlarförening. Östenssons butiker faller väl in i Hemköps koncept. De är välsorterade och inspirerande med fokus på färska och lokala råvaror”, säger Thomas Gäreskog, VD på Hemköp.
Familjeföretaget Östenssons grundades 1963 av Gösta Östensson och ägs nu av dottern Karina Lindblad och hennes man Håkan Lindblad. Företaget har 240 medarbetare och omsatte 600 miljoner kronor 2018. Östenssons har fyra butiker i Motala, resterande i Linköping, Vadstena, Skänninge och Borensberg. Utöver butikerna har Östenssons ett bageri, en styckcentral och cateringverksamhet.
”Vi ser fram emot samarbetet med Hemköp som tillför ny kompetens och ger verktyg som skapar förutsättningar för vår fortsatta tillväxt. Våra värderingar med fokus på matglädje och omtanke om råvaran stämmer väl överens, säger Anders Lindblom, VD på Östenssons.