Hemköp inleder samarbete med matkedjan Östenssons

PUBLICERAD: 4 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Den 1 september går Östenssons nio butiker i Östergötland in som fristående handlare i Hemköp.

Hemköp inleder ett samarbete med den fristående matkedjan Östenssons. Kedjans nio butiker i Östergötland behåller varumärket och går in som fristående handlare i Hemköp.

Samarbetet startar den 1 september och omfattar inköp och logistik via Axfoods logistikbolag Dagab, IT, Hemköps lojalitetsprogram och marknadsföring. Varumärket Östenssons lever vidare med en tydlig koppling till Hemköp.

”Med glädje välkomnar vi nio välskötta butiker till Hemköpsfamiljen och vår handlarförening. Östenssons butiker faller väl in i Hemköps koncept. De är välsorterade och inspirerande med fokus på färska och lokala råvaror”, säger Thomas Gäreskog, VD på Hemköp.

Familjeföretaget Östenssons grundades 1963 av Gösta Östensson och ägs nu av dottern Karina Lindblad och hennes man Håkan Lindblad. Företaget har 240 medarbetare och omsatte 600 miljoner kronor 2018. Östenssons har fyra butiker i Motala, resterande i Linköping, Vadstena, Skänninge och Borensberg. Utöver butikerna har Östenssons ett bageri, en styckcentral och cateringverksamhet.

”Vi ser fram emot samarbetet med Hemköp som tillför ny kompetens och ger verktyg som skapar förutsättningar för vår fortsatta tillväxt. Våra värderingar med fokus på matglädje och omtanke om råvaran stämmer väl överens, säger Anders Lindblom, VD på Östenssons.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx