Restauranger och storkök börjar med returbackar

PUBLICERAD: 1 april 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Äpplen i returlådor. Foto: Svenska Retursystem|Victoria Lindh är projektledare på Svenska Retursystem. Foto: Jennifer Glans

Restaurang- och storköksbranschen har anslutit sig till dagligvarubranschens gemensamma system för returlådor. Till att börja med hnadlar det om distribution av frukt och grönt.

Från och med den 1 april börjar branschföreningen Livsmedelsgrossisterna att distribuera delar av frukt- och grönsakssortimentet till restauranger och storkök i returlådor. Efter hand skalas systemet upp inom nya segment. Syftet är att minska resursanvändningen och öka hållbarheten i branschen. Systemet är baserat på pant.

”Retursystemet har skapat hållbara varuflöden i dagligvarubranschen sedan många år. Därför är det riktigt glädjande att även restaurangbranschen nu anslutit sig till systemet”, säger Victoria Lindh, projektledare på Svenska Retursystem.

Fördelar med returlådor:

Minskat matsvinn
Den stabila konstruktionen i returlådorna skyddar innehållet och minskar kross. Då lådorna släpper igenom luft minskar fukten och livsmedlen håller sig fräscha och får längre hållbarhet.
Cirkulärt system
En returlåda används i snitt över 150 gånger och har en livslängd på 15 år. Lådor som går sönder lagas. När lådan till slut kasseras mals plasten ned och används vid tillverkningen av nya lådor.
Bättre för arbetsmiljön
Returlådorna är enkla att lyfta, bära och plocka ur. Användarna slipper stå och dra bort tejp, vika ihop kartonger och använda kniv för att öppna kartonger.

I branschorganisationen Livsmedelsgrossisterna ingår Martin & Servera, Menigo, Svensk Cater, Axfood Snabbgross, Chefs Culinar och Mårdskog & Lindqvist.

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

Packnews nr 5 - gratisläsning om Scanpack

Packnews nr 5 är en annorlunda utgåva ur flera aspekter. Tidningen finns bara i digitalt format, kan läsas kostnadsfritt och handlar enbart om Scanpack 2024.
Packnews-5_24-mailchimp-header
Packnews nr 5 – gratisläsning om Scanpack

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

En ny brittisk rapport visar att de viktigaste alternativen till plastförpackningar "släpper ut mer växthusgaser" i de flesta fall.
co2
Mindre växthusgaser med plastförpackningar än med alternativen

Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar

Den senaste konsumentenkäten Trend Tracker Survey 2023 från Two Sides Europe visar att konsumenter föredrar pappersbaserade förpackningar.
låda på transportx
Konsumenterna föredrar pappersbaserade förpackningar