Nytt nationellt branschråd för kött- och charkindustrin

PUBLICERAD: 26 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Ett nationellt branschråd för kött och chark har bildats hos Arbetsförmedlingen. Syftet är att matcha arbetslösa in i kött- och charkindustrin med fokus på slaktare och styckare.

Det nationella branschrådet för kött och chark är en etablerad form av samverkan hos Arbetsförmedlingen med syftet att vara en plattform för en bred diskussion om matchning och utbildning av arbetslösa in i kött- och charkindustrin.

Branschrådet har skapats av Arbetsförmedlingen och Kött och Charkföretagen och kompletteras med en rad organisationer och företag, som HKScan, KLS Ugglarps/Dalsjöfors, HFG Sverige och Skövde slakteri samt med representanter för Livsmedelsarbetarförbundet.

”På kort tid har vi fått till en helt ny plattform för att hantera en del av vår kompetensförsörjning. Det har varit väldigt positiva diskussioner och alla bidrar på ett konstruktivt sätt till att möta utmaningen att hitta fler framtida medarbetare och hur de ska utbildas”, säger Magnus Därth, VD på Kött och Charkföretagen.

Branschrådet kommer att öka trycket i olika satsningar och tidigt säkra att insatserna har rätt fokus och ett brett mandat i branschen. Att gemensamt lyfta och informera om branschens olika yrken externt kommer också att vara en del i arbetet.

Branschrådets ordförande Niklas Pettersson, Arbetsförmedlingen, menar att branschråd är ett effektivt sätt att samverka på arbetsmarknaden:

”Att skapa arenor för att koppla samman efterfrågan med tillgång på arbetskraft för att kunna samordna och genomföra de insatser som krävs för att lyckas med matchningen nu och i framtiden är oerhört viktigt. Detta gäller även om Arbetsförmedlingens uppdrag kan komma att förändras i grunden och vi får en annan roll.”

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta