Santa Maria öppnar pop upp-marknad för kryddor

PUBLICERAD: 22 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

29 mars till 26 maj håller Santa Marias kryddmarknad öppet i Mall of Scandinavia, Stockholm.

Den 29 mars slås portarna upp till ”Taste by Santa Maria”, en 30 kvadratmeter stor kryddmarknad i köpcentret Mall of Scandinavia i Stockholm.

Tanken med kryddmarknaden Taste by Santa Maria är att ge en upplevelse som är svår att få i matbutiken, där kryddofterna är instängda i förpackningar och möjligheten till provsmakning obefintlig. Kryddmarknaden är ett pop up-koncept som håller öppet fram till den 26 maj och kommer att bjuda på mängder av aktiviteter, indelade i olika temaperioder.

Peppar & Chili blir det inledande temat, där bland annat det mexikanska köket och pepparns historia står i centrum. Därefter kommer påsken med fokus på lamm och sill- och snapskryddning. Därefter följer ett grilltema, med möjligt att blanda sin egen grillrubb. Två veckor ägnas därefter åt färska och torkade örter.

I kryddmarknaden går det även att ta del av mindre kryddutbildningar, till exempel om skillnaden på peppar och peppar, hur het världens hetaste chili verkligen är och hur de populäraste kryddorna och örterna odlas och skördas.

”Att gå förbi ett kryddstånd på en torgmarknad i Indien och att passera kryddhyllan i en svensk matbutik är två helt olika upplevelser. Att känna alla kryddofter och ges möjligheten att provsmaka och uppleva skillnaderna mellan kryddor och kryddor är någonting som inspirerar och ger nya insikter. Det vill vi kunna erbjuda våra konsumenter, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.

För att ytterligare höja inspirationsnivån i kryddmarknaden kommer Svenska Kocklandslaget att finnas på plats utvalda lördagar och bland annat bjuda på smaksensationer. De delar också med sig av kunskap kring sensorik och spännande smakkombinationer.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Shoan Etemadi blir ny vd för Hemköpskedjan

Hemköpskedjans nuvarande vice vd och försäljningschef Shoan Etemadi har rekryterats som vd för Hemköpskedjan.
axfood

Låg kunskap om spillvärme i livsmedelsindustrin

Det finns ett stort kunskapsglapp om energieffektivisering hos hållbarhetschefer inom livsmedelsindustrin, enligt en ny rapport.
Jesper_Wiren01

Oddlygood lanserar iskaffe i två smaker

Havredrycken Oddlygood Ice Ice Coffee kommer i smakerna Original och Caramel.
IceIce

Marabous nya produktionslinje invigd

Cirka 200 miljoner kronor har investerats i den nya produktionslinjen i Upplands Väsby, som är en av de största för chokladkakor i världen.
2(1)