Den 29 mars slås portarna upp till ”Taste by Santa Maria”, en 30 kvadratmeter stor kryddmarknad i köpcentret Mall of Scandinavia i Stockholm.
Tanken med kryddmarknaden Taste by Santa Maria är att ge en upplevelse som är svår att få i matbutiken, där kryddofterna är instängda i förpackningar och möjligheten till provsmakning obefintlig. Kryddmarknaden är ett pop up-koncept som håller öppet fram till den 26 maj och kommer att bjuda på mängder av aktiviteter, indelade i olika temaperioder.
Peppar & Chili blir det inledande temat, där bland annat det mexikanska köket och pepparns historia står i centrum. Därefter kommer påsken med fokus på lamm och sill- och snapskryddning. Därefter följer ett grilltema, med möjligt att blanda sin egen grillrubb. Två veckor ägnas därefter åt färska och torkade örter.
I kryddmarknaden går det även att ta del av mindre kryddutbildningar, till exempel om skillnaden på peppar och peppar, hur het världens hetaste chili verkligen är och hur de populäraste kryddorna och örterna odlas och skördas.
”Att gå förbi ett kryddstånd på en torgmarknad i Indien och att passera kryddhyllan i en svensk matbutik är två helt olika upplevelser. Att känna alla kryddofter och ges möjligheten att provsmaka och uppleva skillnaderna mellan kryddor och kryddor är någonting som inspirerar och ger nya insikter. Det vill vi kunna erbjuda våra konsumenter, säger Eva Berglie, kommunikationschef på Paulig Foods.
För att ytterligare höja inspirationsnivån i kryddmarknaden kommer Svenska Kocklandslaget att finnas på plats utvalda lördagar och bland annat bjuda på smaksensationer. De delar också med sig av kunskap kring sensorik och spännande smakkombinationer.