Oatly redovisar klimatavtrycket på samtliga produkter

PUBLICERAD: 22 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Oatly börjar redovisa produkternas klimatavtryck på förpackningarna – från åkern till butik. Nu uppmanas andra livsmedelsföretag att följa efter.

Från och med slutet av mars finns de första Oatly-förpackningarna med värden för klimatavtryck ute i svenska butiker. Samtidigt får förpackningarna i Storbritannien, Finland, Tyskland och Nederländerna märkningen och längre fram kommer även produkter i övriga Europa samt USA och Kina att märkas med hur stor klimatpåverkan det har inneburit att producera och transportera dem till respektive land. Mängden CO2e kommer att tryckas vid innehållsförteckningen på baksidan och i vissa fall även i en liten bubbla på framsidan. Värdena redovisas dessutom löpande på oatly.com.

Beräkningarna är gjorda av en oberoende tredje part, CarbonCloud, och täcker in produktens resa, hela vägen från åkern till butik. Värdena inkluderar alltså även förpackningar och transporter och anges i koldioxidekvivalenter (CO2e).

”Vi vill att det blir obligatoriskt att redovisa CO2e på livsmedel, på samma sätt som vi deklarerar näringsinnehåll. Vi tycker det är självklart att man på ett enkelt sätt ska kunna se vad ett livsmedel har för avtryck på klimatet. Förhoppningen är att konsumenter ska efterfråga denna transparens från fler aktörer och att livsmedelsbranschen överlag ska bli intresserad av att visa sina siffror”, säger Carina Tollmar, hållbarhetschef på Oatly.

CarbonCloud är en svenskt foodtech-startup grundat av ett antal Chalmers-forskare med sammanlagt över 30 års forskning inom området mat och klimat. Företaget arbetar med att hjälpa matproducenter att förstå och kommunicera klimatpåverkan från sina produkter med hjälp av en datamodell för klimatberäkningar.

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx