Unga vuxna utan barn handlar allt mer mat på nätet

PUBLICERAD: 20 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

34 procent väljer idag att själva hämta sin nätmat via någon click and collect-lösning. Foto: StrongPoint|

Unga vuxna utan barn är numera den näst största gruppen som handlar mat på nätet, efter barnfamiljer. Det ställer nya krav på snabbhet och fler upphämtningsplatser.

E-handeln av mat fortsätter att växa och ökade 2018 med 26 procent jämfört med året innan, enligt Handelns Utredningsinstitut. I en ny YouGov-undersökning på uppdrag av shopech-företaget StrongPoint uppger 10 procent av alla svenskar över 18 år att de regelbundet handlar mat på nätet och ytterligare 7 procent att de planerar att börja det närmaste året.

Av de handlar mat på nätet får 62 procent hem sin mat med leverans, medan 34 procent begagnar sig av någon sorts click and collect-lösning, det vill säga att man beställer på nätet, men hämtar sin mat på annan plats, vanligen i butik alternativt via drive thru eller i hämtskåpslösningar med kyl- och frysutrymmen i anslutning till butiken.

Drygt hälften av nätmatskunderna är idag barnfamiljer, som fortsätter att vara den största kundgruppen, men unga vuxna utan barn är numera den näst största gruppen och även den grupp som förväntas växa mest, med drygt 40 procent, under det kommande året.

I takt med att nya målgrupper tar sig in på nätmatsmarknaden och svenskarna överlag blir mer e-handelsvana ökar kraven på snabbhet och flexibilitet. ”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig. Enligt YouGov-undersökningen uppger 29 procent att möjligheten att själv få välja när man får eller kan hämta upp sin mat är ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det är till och med viktigare än en snabb leverans.

”Vi har fått tydliga signaler om att det sker förändringar bland nätmatskundernas efterfrågan på flexibilitet och de här siffrorna visar ytterligare vad det är som sker. De yngre målgrupperna har andra förväntningar på att själva kunna välja tid och plats och sitter inte gärna hemma och inväntar leverans. Flera av våra internationella dagligvarukunder erbjuder redan till exempel möjligheten att hämta sin matkasse i hämtskåp i princip dygnet runt och då till exempel vid stora bostadskomplex, shoppingcenter, parkeringsgarage eller andra platser där folk rör sig i vardagen”, kommenterar Sven Calissendorff, VD på StrongPoint Sverige.

Undersökningen genomfördes i december 2018.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

150 förslag på regelförenklingar

Livsmedelsverket har fått in 150 förslag på regelförenklingar från livsmedelsföretag och branschorganisationer.
scan-slaktare2-text1

Krav-märkt chark från Smak av Svea

Protos lanserar Krav-märkt smörgåsmat och bacon från utegrisar under varumärket Smak av Svea.
Sammanställning SaS grisprodukter (1200 x 750 px) högupplöst

Foodoras robotleveranser har startat i Stockholm

Nu är foodoras robotleveranser i gång i Stockholm genom ett partnerskap med Starship Technologies.
foodorarobotar3

Carlsberg Sverige rekryterar till ledningsgruppen

Monika Nowak har tillträtt som Vice President On Trade på Carlsberg Sverige. Hon kommer närmast från Arla.
Carlsberg Monika feb 25 LR foto Maria Cruseman-6_PM (kopia)