Unga vuxna utan barn är numera den näst största gruppen som handlar mat på nätet, efter barnfamiljer. Det ställer nya krav på snabbhet och fler upphämtningsplatser.
E-handeln av mat fortsätter att växa och ökade 2018 med 26 procent jämfört med året innan, enligt Handelns Utredningsinstitut. I en ny YouGov-undersökning på uppdrag av shopech-företaget StrongPoint uppger 10 procent av alla svenskar över 18 år att de regelbundet handlar mat på nätet och ytterligare 7 procent att de planerar att börja det närmaste året.
Av de handlar mat på nätet får 62 procent hem sin mat med leverans, medan 34 procent begagnar sig av någon sorts click and collect-lösning, det vill säga att man beställer på nätet, men hämtar sin mat på annan plats, vanligen i butik alternativt via drive thru eller i hämtskåpslösningar med kyl- och frysutrymmen i anslutning till butiken.
Drygt hälften av nätmatskunderna är idag barnfamiljer, som fortsätter att vara den största kundgruppen, men unga vuxna utan barn är numera den näst största gruppen och även den grupp som förväntas växa mest, med drygt 40 procent, under det kommande året.
I takt med att nya målgrupper tar sig in på nätmatsmarknaden och svenskarna överlag blir mer e-handelsvana ökar kraven på snabbhet och flexibilitet. ”Hämta var du vill, när du vill och hur du vill” är vad allt fler förväntar sig. Enligt YouGov-undersökningen uppger 29 procent att möjligheten att själv få välja när man får eller kan hämta upp sin mat är ett av de viktigaste kriterierna vid val av nätmatsleverantör. Det är till och med viktigare än en snabb leverans.
”Vi har fått tydliga signaler om att det sker förändringar bland nätmatskundernas efterfrågan på flexibilitet och de här siffrorna visar ytterligare vad det är som sker. De yngre målgrupperna har andra förväntningar på att själva kunna välja tid och plats och sitter inte gärna hemma och inväntar leverans. Flera av våra internationella dagligvarukunder erbjuder redan till exempel möjligheten att hämta sin matkasse i hämtskåp i princip dygnet runt och då till exempel vid stora bostadskomplex, shoppingcenter, parkeringsgarage eller andra platser där folk rör sig i vardagen”, kommenterar Sven Calissendorff, VD på StrongPoint Sverige.
Undersökningen genomfördes i december 2018.