Nestlé vill få in fler kvinnor på höga chefsposter

PUBLICERAD: 8 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Nestlé vill öka jämställdheten på global nivå. Målet är att 30 procent av de 200 toppositionerna inom företaget ska innehas av kvinnor år 2022, en ökning från dagens 20 procent.

I Norden är 53 procent av cheferna på Nestlé kvinnor och på den högre chefsnivån, direktör, har andelen ökat från 33 till 47 procent. De senaste åren har företaget även ökat andelen kvinnor på chefsposter på global nivå till 43 procent.

För att ytterligare säkerställa att alla inom företaget har likvärda chanser till utveckling kommer man vidta ett antal åtgärder globalt:

• Stötta alla chefer att skapa en inkluderande arbetsplats och säkerställa att alla är tränade i ”unconscious bias” – undermedvetna fördomar.

• Skapa mentorprogram för att förbereda kvinnor med potential för seniora positioner.

• Anställa fler kvinnor till seniora positioner.

• Säkerställa att högre chefer tar ansvar för att nå en jämställd nivå, med tydliga mål.

• Rapportera om utvecklingen i Nestlés årliga Creating Shared Value report.

• Uppmuntra användningen av Nestlés betalda föräldrapenning och flexibla arbetspolicy.

”Det är helt enkelt det rätta att göra. Vi tror att en mer diversifierad arbetsplats med fler kvinnor i toppen gör Nestlé till ett ännu bättre företag. Vi vet att genom att förbättra jämställdheten så medför detta även att vi fattar bättre beslut, får bättre idéer och fler nöjda medarbetare”, säger Mark Schneider, CEO på Nestlé.

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1