Nestlé vill få in fler kvinnor på höga chefsposter

PUBLICERAD: 8 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Nestlé vill öka jämställdheten på global nivå. Målet är att 30 procent av de 200 toppositionerna inom företaget ska innehas av kvinnor år 2022, en ökning från dagens 20 procent.

I Norden är 53 procent av cheferna på Nestlé kvinnor och på den högre chefsnivån, direktör, har andelen ökat från 33 till 47 procent. De senaste åren har företaget även ökat andelen kvinnor på chefsposter på global nivå till 43 procent.

För att ytterligare säkerställa att alla inom företaget har likvärda chanser till utveckling kommer man vidta ett antal åtgärder globalt:

• Stötta alla chefer att skapa en inkluderande arbetsplats och säkerställa att alla är tränade i ”unconscious bias” – undermedvetna fördomar.

• Skapa mentorprogram för att förbereda kvinnor med potential för seniora positioner.

• Anställa fler kvinnor till seniora positioner.

• Säkerställa att högre chefer tar ansvar för att nå en jämställd nivå, med tydliga mål.

• Rapportera om utvecklingen i Nestlés årliga Creating Shared Value report.

• Uppmuntra användningen av Nestlés betalda föräldrapenning och flexibla arbetspolicy.

”Det är helt enkelt det rätta att göra. Vi tror att en mer diversifierad arbetsplats med fler kvinnor i toppen gör Nestlé till ett ännu bättre företag. Vi vet att genom att förbättra jämställdheten så medför detta även att vi fattar bättre beslut, får bättre idéer och fler nöjda medarbetare”, säger Mark Schneider, CEO på Nestlé.

Senaste nytt

Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Nötkött, kyckling och hamburgare är vad svenskarna helst lägger på grillen i sommar – och allra helst ska det vara svenskt.
86cfaf17-34cf-49c1-a7da-e9f8f21d811f-w_960
Svenskarna vill grilla svenskt kött i sommar

Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Yara International och Improvin’ har ingått ett partnerskap för att hjälpa livsmedelsföretag att mäta och minska sina utsläpp från jordbruket.
Cover image
Samarbete ska minska jordbrukets klimatavtryck

Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Kaffeost som produceras i Norrbotten, Västerbotten, Lappland, Jämtland, Härjedalen och Ångermanland får skyddad ursprungsbeteckning i EU.
Kaffeost_foto_Gide_get
Kaffeost får skyddad ursprungsbeteckning i EU

Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Fazer har tidigare presenterat handgjorda kakaofria produkter med mältad råg i stället för kakao. Nu tas steget mot fullskalig fabriksproduktion.
fazer
Fazers kakaofria bar nu i fullskalig produktion

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår