Åsa Lindeblad lämnar Saltå Kvarn och börjar på KRAV

PUBLICERAD: 8 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Åsa Lindeblad blir ny ny marknads- och regelutvecklare inom affärsområdet Livsmedel på KRAV.

KRAV har rekryterat Åsa Lindeblad som ny marknads- och regelutvecklare inom affärsområdet Livsmedel, där hon ska koordinera arbetet kring socialt ansvar.

Åsa Lindeblad kommer närmast från Saltå Kvarn där hon har arbetat sedan 2005, bland annat som kvalitetschef. Tidigare har hon arbetat som konsult och med fortbildning inom miljö och ekologi.

”Det känns mycket prioriterat och utmanande att få arbeta med att koordinera KRAV:s arbete kring socialt ansvar. Med min bakgrund från ett livsmedelsföretag hoppas jag att jag kan hjälpa KRAV-certifierade företag att utveckla sitt KRAV-märkta sortiment”, säger Åsa Lindeblad.

KRAV:s regler för socialt ansvar gäller alla anställda i en KRAV-certifierad verksamhet i Sverige, även säsongsarbetare som bärplockare, gästarbetare, inhyrd arbetskraft från bemanningsföretag och volontärer. Ansvaret handlar om att respektera mänskliga rättigheter och KRAV betonar särskilt anställningsavtal, diskriminering, lön, arbetstid och boende. KRAV har också särskilda tilläggskrav för socialt ansvar när det gäller import av livsmedel och foder. Idag gäller undantag för länder inom EU och EES samt Schweiz, USA, Kanada, Australien, Nya Zeeland och Japan.

Reglerna innebär bland annat att barn under 15 år inte får vara anställda, att arbetstagare ska kunna organisera sig och förhandla kollektivt och att lönen ska vara minst lagstadgad minimilön i varje land.

”KRAV tar nya tag när det gäller socialt ansvar, för att hitta en väg framåt för produktion i såväl Sverige som utomlands. Det kommer att kräva samverkan med de KRAV-certifierade livsmedelsföretagen såväl som dagligvaruhandeln. I vårt strategiarbete har vi fångat upp just ett sådant intresse för att utveckla våra ambitioner. Rekryteringen av Åsa Lindeblad är en viktig del för att vi ska kunna driva det arbetet vidare”, säger Cecilia Lenbäck, Affärsområdeschef Livsmedel på KRAV.

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Ökat fokus på Nyckelhålsmärkta produkter

Livsmedelsverket och livsmedelsbranschen gör en gemensam satsning på att lyfta fram Nyckelhålsmärkningen under januari.
Skärmavbild 2025-01-17 kl. 11.03.18

Ny kärlekskollektion från Lakrids By Bülow

Det danska gourmetlakritsföretaget Lakrids By Bülow lanserar LOVE-kollektion med fyra av sina mest populära smaker.
eyJwYXRoIjoibGFrcmlkcy1ieS1idWVsb3dcL2ZpbGVcL21NVkJUZFJpZzFycjFLYVpmMlNULmpwZyJ9_lakrids-by-buelow_jONL2iErCw546WiEQssXZFoNENODYn7EO2fkPewE8Fc

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset