Etiketten ökar hållbarheten på frukt med femtio procent

PUBLICERAD: 6 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Etiketten håller frukten vid liv i upp till fjorton dagar längre.|Etiketten som ger en lösning på livsmedelsspill.|Etiketten håller frukten vid liv under en lång tid.

Den här lilla etiketten, eller ”stickern” som sitter på frukten, sägs kunna öka hållbarheten/färskheten med upp till fjorton dagar. Den är framtagen av ett start-up företag i USA.

Stixfresh är en etikett som appliceras direkt på frukt som genererar etylengas under mognaden. Etiketten har en beläggning bestående av bivax och joniserad natriumklorid och ska leva upp till GRAS (Generally Recognised As Safe) kraven från US Food and Drug Administration.

Bakom den här lösningen står Zhafri Zainudin, en uppfinnare från Malaysia. Han träffade medgrundaren Moody Soliman på en industrikonferens i Dubai och de kom överens om att satsa på en lansering. Stixfresh har sin bas i Seattle.

Formuleringen på etiketten skapar ett skyddande lager runt frukten, ett lager som enligt externa studier saktar ner mognadshastigheten hos ett stort urval frukter med femtio procent. Det är något som kan vara värdefullt inte minst för frukter som transporteras långa sträckor.

Ursprungligen togs den fram för mango, men ganska snabbt såg man potentialen även för äpplen, päron, kiwi, avocado, apelsiner och andra citrusfrukter. Etiketten kan utan problem ätas, om man skulle missa att den sitter på frukten och tugga i sig den.

För närvarande genomför Stixfresh en crowfunding kampanj för att ge konsumenter en första möjlighet att testa produkten och bidra med kapital. I planerna för framtiden finns att utveckla mindre etiketter för produkter med mjukare skal, till exempel bär och grönsaker.

Informationen kommer från AIPIA, Active and Intelligent Packaging Association.

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx