Oatly ett av världens mest innovativa företag 2019

PUBLICERAD: 4 mars 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|Appen Karma hamnar på tionde plats i kategorin ”Europa”.|Max får en niondeplats i kategorin ”Social good”.||||Klimatmålet visar hur stor klimatpåverkan en rätt med Quorn har – även i jämförelse med samma rätt med nötkött.

Oatly rankas som det nionde mest innovativa företaget 2019 av den amerikanska tidningen Fast Company. Även Karma och Max Burgers uppmärksammas av tidningen i andra kategorier.

Sedan lanseringen i USA 2016 har Oatly fått en snabb spridning på den amerikanska marknaden, idag finns havredrycken på 2 500 coffee shops och i 1 500 livsmedelsbutiker. Nu har Oatly uppmärksammats av tidningen Fast Company, som har placerat företaget på nionde plats bland världens mest innovativa bolag 2019.

”Det svenska företaget Oatly, som grundades 1994, var först med att kommersialisera en mjölkliknande dryck av havre, men det var först efter lanseringen i USA 2016 som produkten blev en sensation……2017-2018 ökade företagets omsättning från 1,5 miljoner dollar till 15 miljoner dollar och försäljningen beräknas fördubblas nästa år”, skriver Fast Company.

Två andra svenska företag uppmärksammas i Fast Companys rankning inom andra kategorier: Matsvinnsappen Karma hamnar på tionde plats i underkategorin ”Europa” och snabbmatskedjan Max Burgers får en niondeplats inom kategorin ”Social good”.

Här finns hela rankningen

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1