Oatly rankas som det nionde mest innovativa företaget 2019 av den amerikanska tidningen Fast Company. Även Karma och Max Burgers uppmärksammas av tidningen i andra kategorier.
Sedan lanseringen i USA 2016 har Oatly fått en snabb spridning på den amerikanska marknaden, idag finns havredrycken på 2 500 coffee shops och i 1 500 livsmedelsbutiker. Nu har Oatly uppmärksammats av tidningen Fast Company, som har placerat företaget på nionde plats bland världens mest innovativa bolag 2019.
”Det svenska företaget Oatly, som grundades 1994, var först med att kommersialisera en mjölkliknande dryck av havre, men det var först efter lanseringen i USA 2016 som produkten blev en sensation……2017-2018 ökade företagets omsättning från 1,5 miljoner dollar till 15 miljoner dollar och försäljningen beräknas fördubblas nästa år”, skriver Fast Company.
Två andra svenska företag uppmärksammas i Fast Companys rankning inom andra kategorier: Matsvinnsappen Karma hamnar på tionde plats i underkategorin ”Europa” och snabbmatskedjan Max Burgers får en niondeplats inom kategorin ”Social good”.