Närproducerad mat och gastronomi på Passion för mat

PUBLICERAD: 22 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Lokalproducerad mat är temat för matmässan Passion för mat.|||Leif Mannerström är en av toppkockarna som deltar på Passion för Mat. Foto Norstedts|Kökschef Patrik Sewerin får priset Årets Eldjäl

1-3 mars är det dags för matmässan Passion för Mat, som arrangeras för tolfte gången. En nyhet för i år är att mässan flyttar från Göteborg till den nybyggda Åbymässan i Mölndal.

Lokalproducerad mat är ett tema som har återkommit på Passion för Mat under mässans alla genomföranden.

”Passion för Mat har med sina 120 noga utvalda utställare ända sedan starten haft en klar inriktning på lokalproducerad mat”, säger Lotta Hultén, som är mässans grundare och arrangör.

Smaka på Västsverige har medverket på mässan ända sedan starten 2008.

”Passion för Mat är mässan vi verkligen satsat på, det är mässan som genom alla år lyft fram närproducerade livsmedel som konsumenten allt mer efterfrågar, vilket dagligvaruhandeln idag tydligt fångar upp”, säger Jill Axelsson Pabst, ansvarig för strategisk utveckling inom mat hos Turistrådet Västsverige.

Ljusgårda i Tibro, som satsar på vertikalodling inomhus, vill lansera närodlad sallat till konsumenter i göteborgsregionen genom att ställa ut på Passion för Mat. Först ut är ruccola. I år utvecklar även Halland sin medverkan i två samlingsmontrar med flera matproducenter.

”På Passion för Mat möter besökarna därmed odlare, uppfödare och importörer av bra mat från Bohuslän, Dalsland, Västergötland samt Halland och Värmland”, säger Lotta Hultén.

I mässans Köksskola kommer mässbesökarna att möta Sveriges gastronomiska toppkrafter, som Leif Mannerström, Crister Svantesson och Stefan Holmström som alla var pionjärer inom modern svensk gastronomi. Bland kockarna märks även Thomas Sjögren som blev Årets Kock 2015 och driver nyöppnade Grano i Göteborg.

Under mässan delas även priset Årets Eldsjäl ut till en person som arbetar målmedvetet för att utveckla matupplevelsen genom att verka för smak och råvarornas kvalitet. Årets pris går till Patrik Sewerin, kökschef vid Garveriet i Floda.

2018 tilldelades Passion för Mat hedersutmärkelsen ”Pour le Mérite Gastronomique” av Sandahl Foundation, en organisation för Sveriges ledande kockar. Syftet med utnämningen var att belysa mässans inriktning och roll som mötesplats för den svenska gastronomins utveckling.

Leif Mannerström, som har medverkat på mässan under alla 11 genomföranden, är invald i Sandahl Foundation sedan 1983. Han menar att utmärkelsen avser att uppmärksamma Passion för Mat som en publik kvalitetsmässa där resultatet märks år för år.

”Passion för Mat är landets ledande matmässa, där gastronomisk kunskap och intresse för råvaror och matlagning får möjligheter att nå en bred och genuint matintresserad publik”, säger Leif Mannerström.

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1