Ica och Änglamark utsedda till Sveriges grönaste varumärken

PUBLICERAD: 22 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör, Ica Gruppen.

|Änglamark hamnar i topp när svenskarna fritt får ange vilket varumärke de anser är grönast.


Ica och Coop Änglamark är båda vinnare i Differs årliga undersökning ”Sveriges grönaste varumärke”. Ica är bäst av 100 utvärderade varumärken, medan Änglamark hamnar i topp när svenskarna fritt får ange vilket varumärke de anser är grönast.

Ica får högst genomsnittspoäng för upplevd miljövänlighet av 100 utvärderade varumärken inom nio branscher. Därmed slår Ica ut förra årets vinnare Coop, som i år hamnar på tredje plats efter SJ.

”Inom Ica arbetar vi långsiktigt och medvetet med hållbarhetsfrågor. Vi ser ett stort intresse hos kunderna att äta mer hälsosamt och hållbart, till exempel genom att välja svenskt och vegetariskt i större utsträckning. Dagens konsumenter förväntar sig allt mer av företagen och Ica vill underlätta för dem att göra hållbara val”, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör Ica Gruppen.

Hon säger att det handlar om att lyssna på kunderna och anpassa utbudet efter deras efterfrågan.

”Hållbarhet innefattar mer än miljöfrågor, till exempel är socialt ansvarstagande en allt viktigare fråga.”

Ica hamnar också i topp inom branschen dagligvaruhandeln, före Coop, Willys och Hemköp.

Branschen Snabbmat toppas även i år av Max Burgers, före McDonlad’s.

I den andra kategorin av undersökningen får de svarande fritt ange vilket varumärke som de tycker är grönast. Där står Änglamark, som är Coops varumärke för ekologiska och miljömärkta produkter, som segrare före Grumme och Coop.

”Vi är glada och stolta över att Änglamark för åttonde gången utses till årets grönaste varumärke. Det visar också att satsningen vi gjorde under hösten på en ny design har tagits emot positivt av våra medlemmar och kunder”, säger Maria Billow Bergendahl, varumärkeschef egna varumärken på Coop.

I undersökningen Sveriges grönaste varumärke har över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år besvarat frågor om miljö och hållbarhet och gett sin syn på varumärken i nio utvalda branscher. Det är tionde gången som undersökningen genomförs.

Läs hela rapporten här

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)