|Änglamark hamnar i topp när svenskarna fritt får ange vilket varumärke de anser är grönast.
Ica och Coop Änglamark är båda vinnare i Differs årliga undersökning ”Sveriges grönaste varumärke”. Ica är bäst av 100 utvärderade varumärken, medan Änglamark hamnar i topp när svenskarna fritt får ange vilket varumärke de anser är grönast.
Ica får högst genomsnittspoäng för upplevd miljövänlighet av 100 utvärderade varumärken inom nio branscher. Därmed slår Ica ut förra årets vinnare Coop, som i år hamnar på tredje plats efter SJ.
”Inom Ica arbetar vi långsiktigt och medvetet med hållbarhetsfrågor. Vi ser ett stort intresse hos kunderna att äta mer hälsosamt och hållbart, till exempel genom att välja svenskt och vegetariskt i större utsträckning. Dagens konsumenter förväntar sig allt mer av företagen och Ica vill underlätta för dem att göra hållbara val”, säger Kerstin Lindvall, hållbarhetsdirektör Ica Gruppen.
Hon säger att det handlar om att lyssna på kunderna och anpassa utbudet efter deras efterfrågan.
”Hållbarhet innefattar mer än miljöfrågor, till exempel är socialt ansvarstagande en allt viktigare fråga.”
Ica hamnar också i topp inom branschen dagligvaruhandeln, före Coop, Willys och Hemköp.
Branschen Snabbmat toppas även i år av Max Burgers, före McDonlad’s.
I den andra kategorin av undersökningen får de svarande fritt ange vilket varumärke som de tycker är grönast. Där står Änglamark, som är Coops varumärke för ekologiska och miljömärkta produkter, som segrare före Grumme och Coop.
”Vi är glada och stolta över att Änglamark för åttonde gången utses till årets grönaste varumärke. Det visar också att satsningen vi gjorde under hösten på en ny design har tagits emot positivt av våra medlemmar och kunder”, säger Maria Billow Bergendahl, varumärkeschef egna varumärken på Coop.
I undersökningen Sveriges grönaste varumärke har över 1 000 respondenter i åldrarna 15-74 år besvarat frågor om miljö och hållbarhet och gett sin syn på varumärken i nio utvalda branscher. Det är tionde gången som undersökningen genomförs.