Kavli återlanserar ikonen Raketost - nu modernt trådlös

PUBLICERAD: 6 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Kavli Raketost lanserades 1947 och var en ikonprodukt fram till 1979. Som en hyllning till fansen återlanseras Raketosten nu under en begränsad period, denna gång i mjukt format men med utgångspunkt från originalreceptet. 

Mjuk Raketost är baserad på samma grundrecept som den klassiska Raketosten. Den har en fetthalt på 10 procent och är smakmässigt väldigt lik originalet. Den stora skillnaden är att den är mjukare och säljs i en praktisk ståtub.

”Det känns väldigt roligt att lansera Kavli Mjuk Raketost som är en nostalgisk flirt med vår klassiska Raketost. Nu hoppas vi att den åter får ta plats på frukostbordet och skapa nya minnen för framtiden”, säger Annika Skardal, Brand Manager O. Kavli AB.

Raketosten var en mjukost förpackad i ett vaxat papprör och osten knuffades upp och skivades med ett tillhörande snöre. Osten hade en färgglad design, var enkel att servera och passade ihop med den starka rymdtrend som rådde.

”Vi vill tacka våra konsumenter som hållit minnet av Raketosten vid liv, i sociala medier finns till exempel grupper som enbart talar om den. För fansen hade det varit fint att lansera Kavli Raketost precis som den såg ut 1979 då den försvann, med det är tyvärr inte möjligt idag. Vi hoppas många kommer att uppskatta den klassiska smaken ändå, säger Annika Skardal.

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1