Kavli återlanserar ikonen Raketost - nu modernt trådlös

PUBLICERAD: 6 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Kavli Raketost lanserades 1947 och var en ikonprodukt fram till 1979. Som en hyllning till fansen återlanseras Raketosten nu under en begränsad period, denna gång i mjukt format men med utgångspunkt från originalreceptet. 

Mjuk Raketost är baserad på samma grundrecept som den klassiska Raketosten. Den har en fetthalt på 10 procent och är smakmässigt väldigt lik originalet. Den stora skillnaden är att den är mjukare och säljs i en praktisk ståtub.

”Det känns väldigt roligt att lansera Kavli Mjuk Raketost som är en nostalgisk flirt med vår klassiska Raketost. Nu hoppas vi att den åter får ta plats på frukostbordet och skapa nya minnen för framtiden”, säger Annika Skardal, Brand Manager O. Kavli AB.

Raketosten var en mjukost förpackad i ett vaxat papprör och osten knuffades upp och skivades med ett tillhörande snöre. Osten hade en färgglad design, var enkel att servera och passade ihop med den starka rymdtrend som rådde.

”Vi vill tacka våra konsumenter som hållit minnet av Raketosten vid liv, i sociala medier finns till exempel grupper som enbart talar om den. För fansen hade det varit fint att lansera Kavli Raketost precis som den såg ut 1979 då den försvann, med det är tyvärr inte möjligt idag. Vi hoppas många kommer att uppskatta den klassiska smaken ändå, säger Annika Skardal.

 

 

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx