Sodexo Norden har beslutat att fasa ut engångsplasten

PUBLICERAD: 4 februari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|

Genom Sodexos globala hållbarhetsplan Better Tomorrow 2025 åtar sig företaget att eliminera onödigt avfall till år 2025. Åtagandet att minska engångsplast är ett av flera steg i företagets arbete med att minska sin miljöpåverkan.

Sodexo är en av Nordens största service- och måltidsleverantör till bland annat universitet, arbetsplatser, sjukhus och skolor. Nu har företaget beslutat att fasa ut engångsplast, som ett led i sitt globala hållbarhetsarbete. 

Detta åtar sig Sodexo att göra:
* Sluta med engångsplaster i form av plastmuggar, plastpåsar för take away och omrörare av plast till slutet av 2019.
* Sluta med plastlock och matlådor av plast till 2025.      
* Minska användningen av sugrör under 2019 genom att endast erbjuda dem till kunder som verkligen behöver dem under övergångsperioden till mer hållbara material.
* Använda återvinningsbar plast i de fall plast är nödvändigt.
* Ständigt söka innovativa metoder och produkter som minskar eller utesluter användningen engångsplaster. 

För att säkerställa fortsatt livskvalitet för människor med funktionsnedsättning, patienter på sjukhus, äldre och människor med matallergier, tillämpas riktade insatser. Med det undviker företaget oavsiktliga konsekvenser som skulle kunna uppkomma vid ett fullskaligt uteslutande av plast. Sodexo kommer att fortsätta samarbeta med leverantörer kring innovativa och mer hållbara förpackningar för alla konsumenter inom detaljhandeln.

”Som stor aktör inom måltidssektorn har vi ett ansvar att ta initiativ för att öka takten och hitta hållbara lösningar. Att ta bort engångsplasten är ett av stegen. Förhoppningsvis leder vårt och andra aktörers initiativ till att slentrianmässig användning av engångsplast minskar och att nya alternativ utvecklas”, säger Per Liljedahl, miljö- och kvalitetsansvarig för Sodexo i Norden, i ett pressmeddelande.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd

Första trendrapporten om svenskt öl

Hur ser framtiden ut för svenskt öl? Vilka trender präglar branschen 2025? Beernews presenterar Sveriges första trendrapport om öl.
Skärmavbild 2025-01-14 kl. 08.53.14

Consivo köper dansk livsmedelsdistributör

Consivo Group har förvärvat danska livsmedelsdistributören L’Italia Buona och kan nu erbjuda sina tjänster på alla fyra nordiska huvudmarknader.
Bild 1 Pasta