Kafferosteriet Löfbergs vann Garants Ekostjärna 2019

PUBLICERAD: 31 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Kafferosteriet Löfbergs är årets vinnare av Garants Ekostjärna, som delades ut för sjunde gången, när den årliga Ekogalan arrangerades av Ekowebb på Grand Hotel i Stockholm den 31 januari. 

Prisets syfte är att uppmuntra och stödja utvecklingen inom den ekologiska livsmedelsproduktionen och för att nomineras ska företaget ha uppfyllt kravet att ”med nytänkande och affärskänsla ha utvecklat ett eller flera led i värdekedjan från idé till butik”. I år hade ett extra fokus lagts på att kombinera ekologiskt med hållbarhet.

I sin motivering säger juryn att ”Löfbergs är ett traditionsrikt familjeföretag som har utvecklat den svenska kaffekulturen i mer än 100 år. Att utveckla bra produkter som samtidigt tar ansvar för människa och miljö har funnits i företagets DNA sedan start. Idag är Löfbergs en av världens största importörer av ekologiskt och Fairtrade-märkt kaffe”.

”Just denna förmåga att kombinera långsiktigt och innovativt affärsmannaskap med ett brett sortiment ekologiska och hållbara produkter gör Löfbergs till en värdig vinnare av 2019 års Garants Ekostjärna”, säger juryns ordförande Ulf Reneé, marknadschef för egna märkesvaror på Dagab som är Axfoods inköps- och logistikbolag.

Åsa Domeij, Axfoods hållbarhetschef och även hon jurymedlem, håller med:
”Löfbergs var tidiga pionjärer på ekologiskt kaffe. De lyfte in ekologiskt kaffe av hög kvalitet till hyllorna inom dagligvaruhandeln.”

Löfbergs VD Lars Appelqvist säger i en kommentar att priset är ett bevis på att företagets hållbarhetsarbete uppmärksammas och uppskattas: 
”Det betyder mycket för oss. Kaffebranschen står inför en rad utmaningar som hotar tillgången på gott kaffe i framtiden. Här både vill och måste vi vara en del av lösningen. Att få fler att välja certifierat kaffe är ett viktigt steg på den vägen.”

 

 

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx