Genomskinliga Klear Can har nu kommit till Europa

PUBLICERAD: 23 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Den genomskinliga plastkonservburken Klear Can, som produceras av USA-baserade Milacron Holdings Corp., har nu lanserats på den europeiska marknaden.
Det är franska företaget St Mamet, specialiserade på fruktkonserver och juicer, som nu börjat använda Klear Can till en serie med konserverad ananas.

Klear Can-burken är tillverkad av två lager transparent polypropen med ett tunt barriärskikt av EVOH (etylenvinylalkohol) i mitten.

Burken har ett lättöppnat metallock med en dragring och burkens botten består av en specialdesignad plastkonstruktion, som är töjbar och som gör att burken klarar det ökade tryck, som uppstår vid konserveringsprocessen.

Den genomskinliga Klear Can-burken presenterades första gången på förpackningsmässan interpack i Düsseldorf  2014, då den väckte stor uppmärksamhet. Burken har sedan dess lanserats på USA-marknaden och i Sydkorea och Kina (Shanghai) av globala livsmedelsföretaget Del Monte, men det är alltså först nu som den nått Europa och den europeiska konservmarknaden.

N.B. Klear Can-burken ska inte förväxlas med den likaledes genomskinliga plastkonservburken TruVue, som lanserades 2015 av förpackningskoncernen Sonoco. Burkarna är näst intill förväxling lika varandra – den enda markanta skillnaden är att TruVue har lock och botten i metall, medan Klear Can endast har locket i metall.

 

 

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx