Med kampanjen The Edible Country bjuder Visit Sweden in utländska turister till gör-det-själv-måltider av råvaror som de själva hämtar i den svenska naturen.
Visit Swedens kampanj The Edible Country ska inspirera utländska turister från framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen. Svenska stjärnkockar har komponerat recept med ingredienser, som abborre, enbär och kantareller. Rustika träbord har specialritats, snickrats och placerats ut på vackra platser i Skåne, Jämtland, Bohuslän, Värmland, Stockholms skärgård, Swedish Lapland och Småland, där turisterna kan laga gourmetmåltider av råvaror som de själva samlar i naturen. Borden kan bokas via Bookatable mellan maj och september.
”Att kunna få en unik natur- och matupplevelse efter de svenska stjärnkockarnas specialkomponerade recept hoppas vi ska skapa stor uppmärksamhet för Sverige i världen. Kampanjen leder också vidare till andra mat- och naturupplevelser som man kan göra under ett besök i Sverige”, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.
”Intresset för att äta hälsosam mat ökar och vi vill låta fler uppleva det rika skafferi som den svenska naturen erbjuder. Den svenska naturnära livsstilen väcker nyfikenhet hos utländska resenärer och att äta mat i det fria är så nära den svenska folksjälen man kan komma.”
På sajten visitsweden.com/ediblecountry finns alla recept och instruktioner som behövs för att laga sin måltid, tillsammans med information om hur man följer allemansrätten och vistas i den svenska naturen. Där finns tips på naturupplevelser, boenden, restauranger, caféer, gårdsbutiker och vandringar som man kan göra i regionerna där borden är placerade. Besökaren inspireras också att ta hjälp av kunniga lokala guider inom natur och mat.
Kampanjen The Edible Country ska spridas i mat-, rese-, nyhetsmedier och sociala medier samt under den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or i Lyon i slutet av januari. Även Bookatable, Europas största bokningssajt för restauranger, sprider kampanjen i sina kanaler. Filmer, instruktionsvideor, intervjuer med kampanjens svenska kockar och annat material ska inspirera vidare till att uppleva den svenska naturen och maten.
Redan i oktober besökte journalister och influerare från fyra länder Småland för att testa upplevelsen.
Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Sweden och Tourism in Skåne, Turistrådet Västsverige, Visit Värmland, Smålands Turism, Destination Småland, Region Kalmar län, Visit Stockholm, Jämtland Härjedalen Turism och Swedish Lapland. De svenska kockar som deltar i kampanjen är Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Anton Bjuhr och Jacob Holmström.
The Edible Country är en del av programmen Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, som delfinansieras av regeringen, samt Exportprogram för Sveriges måltidsturism, som delfinansieras av EU:s jordbruksfond och regeringens landsbygdsprogram.
Bokningsbara bord över hela Sverige
Jämtland/Härjedalen: Bydalen, vid Dalsjön i Bydalsfjällen
Swedish Lapland: Skeppsholmen i Arjeplog
Småland: Asa norr om Växjö
Stockholms skärgård: Utö i södra skärgården
Skåne: Ormanäs nära Höör
Värmland: Kittelfältet, mellan Molkom och Filipstad
Västsverige: Ramsvikslandet nära Smögen