Utländska turister bjuds in till matupplevelser i naturen

PUBLICERAD: 20 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Med kampanjen The Edible Country bjuder Visit Sweden in utländska turister till gör-det-själv-måltider av råvaror som de själva hämtar i den svenska naturen. 

Visit Swedens kampanj The Edible Country ska inspirera utländska turister från framför allt Tyskland, Frankrike, Storbritannien och USA till måltidsupplevelser och aktiviteter i den svenska naturen. Svenska stjärnkockar har komponerat recept med ingredienser, som abborre, enbär och kantareller. Rustika träbord har specialritats, snickrats och placerats ut på vackra platser i Skåne, Jämtland, Bohuslän, Värmland, Stockholms skärgård, Swedish Lapland och Småland, där turisterna kan laga gourmetmåltider av råvaror som de själva samlar i naturen. Borden kan bokas via Bookatable mellan maj och september.

”Att kunna få en unik natur- och matupplevelse efter de svenska stjärnkockarnas specialkomponerade recept hoppas vi ska skapa stor uppmärksamhet för Sverige i världen. Kampanjen leder också vidare till andra mat- och naturupplevelser som man kan göra under ett besök i Sverige”, säger Jennie Skogsborn Missuna, Chief Experience Officer på Visit Sweden.

”Intresset för att äta hälsosam mat ökar och vi vill låta fler uppleva det rika skafferi som den svenska naturen erbjuder. Den svenska naturnära livsstilen väcker nyfikenhet hos utländska resenärer och att äta mat i det fria är så nära den svenska folksjälen man kan komma.” 

På sajten visitsweden.com/ediblecountry finns alla recept och instruktioner som behövs för att laga sin måltid, tillsammans med information om hur man följer allemansrätten och vistas i den svenska naturen. Där finns tips på naturupplevelser, boenden, restauranger, caféer, gårdsbutiker och vandringar som man kan göra i regionerna där borden är placerade. Besökaren inspireras också att ta hjälp av kunniga lokala guider inom natur och mat. 

Kampanjen The Edible Country ska spridas i mat-, rese-, nyhetsmedier och sociala medier samt under den internationella kocktävlingen Bocuse d´Or i Lyon i slutet av januari. Även Bookatable, Europas största bokningssajt för restauranger, sprider kampanjen i sina kanaler. Filmer, instruktionsvideor, intervjuer med kampanjens svenska kockar och annat material ska inspirera vidare till att uppleva den svenska naturen och maten. 

Redan i oktober besökte journalister och influerare från fyra länder Småland för att testa upplevelsen. 
Kampanjen är ett samarbete mellan Visit Sweden och Tourism in Skåne, Turistrådet Västsverige, Visit Värmland, Smålands Turism, Destination Småland, Region Kalmar län, Visit Stockholm, Jämtland Härjedalen Turism och Swedish Lapland. De svenska kockar som deltar i kampanjen är Titti Qvarnström, Niklas Ekstedt, Anton Bjuhr och Jacob Holmström

The Edible Country är en del av programmen Hållbar natur- och ekoturism på landsbygden, som delfinansieras av regeringen, samt Exportprogram för Sveriges måltidsturism, som delfinansieras av EU:s jordbruksfond och regeringens landsbygdsprogram. 

Bokningsbara bord över hela Sverige 
Jämtland/Härjedalen: Bydalen, vid Dalsjön i Bydalsfjällen 
Swedish Lapland: Skeppsholmen i Arjeplog
Småland: Asa norr om Växjö 
Stockholms skärgård: Utö i södra skärgården
Skåne: Ormanäs nära Höör
Värmland: Kittelfältet, mellan Molkom och Filipstad 
Västsverige: Ramsvikslandet nära Smögen 

Se kampanjfilmen HÄR!

 

 

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx