Systembolaget hotar stämma e-handelsföretaget Winefinder

PUBLICERAD: 16 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari

|

Systembolaget hotar att stämma e-handelsföretaget Winefinder i Patent- och Marknadsdomstolen, om inte företaget slutar att marknadsföra och sälja vin till svenska konsumenter. Systembolaget anser att Winefinders försäljning och aggressiva marknadsföring är olaglig.

”Winefinder skapar intryck av att försäljningen är laglig, vilket gör att konsumenter i Sverige blir vilseledda. Genom avgöranden i EU-domstolen och finska Högsta domstolen blir det än mer tydligt att Winefinders verksamhet är olaglig. Nu vill vi få frågan rättsligt prövad i Sverige, så att den olagliga verksamheten stoppas”, säger Malin Sandquist, jurist och avdelningsdirektör i Systembolagets företagsledning.

Hon poängterar att Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkohol, både i butik och på nätet.

”Om vi i Sverige ska lyckas hålla nere konsumtionen av alkohol och begränsa dess skadeverkningar måste vi hålla fast vid den modell vi har valt i Sverige, att försäljning av alkohol ska ske med ansvar och utan vinstmaximering och försök till merförsäljning.”

Winefinder skriver på sin hemsida att företaget fick Sveriges första tillstånd att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner i oktober 2015 och att försäljningen är laglig, eftersom Winefinder ansvarar för att svensk alkoholskatt och svensk moms blir betald och inlagd i vinpriset.

Detta håller alltså inte Systembolaget med om. 

”Winefinder säger att de har fått tillstånd eftersom de har skatteregistrerat sig och betalar skatt i Sverige. Det stämmer inte. Skatteverket gör inte någon bedömning av en verksamhets laglighet. Deras roll är att ta in skatt. Dessutom informerar Skatteverket tydligt på sin webbplats om att man också måste ta hänsyn till alkohollagen. Företag som verkar i Sverige måste följa svensk lagstiftning. Det gör inte Winefinder”, skriver Systembolaget i ett pressmeddelande.

Kunder som handlar från Winefinder gör inget olagligt, skriver Systembolaget, utan det är Winefinder som för in alkohol i Sverige i strid med alkohollagstiftningen. 

 

 

Senaste nytt

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Smartare Mat i Sverige köper fabrik i Mantorp

Smartare Mat i Sverige säkrar produktionen av sitt varumärke Stacky's, genom att förvärva en fabrik i Mantorp.
matfabriken-startup2

Reumatikerförbundet lanserar Easy to Use-märkning

Reumatikerförbundet lanserar en produktmärkning för förpackningar och produkter, som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx