Systembolaget hotar att stämma e-handelsföretaget Winefinder i Patent- och Marknadsdomstolen, om inte företaget slutar att marknadsföra och sälja vin till svenska konsumenter. Systembolaget anser att Winefinders försäljning och aggressiva marknadsföring är olaglig.
”Winefinder skapar intryck av att försäljningen är laglig, vilket gör att konsumenter i Sverige blir vilseledda. Genom avgöranden i EU-domstolen och finska Högsta domstolen blir det än mer tydligt att Winefinders verksamhet är olaglig. Nu vill vi få frågan rättsligt prövad i Sverige, så att den olagliga verksamheten stoppas”, säger Malin Sandquist, jurist och avdelningsdirektör i Systembolagets företagsledning.
Hon poängterar att Systembolaget har ensamrätt på försäljning av alkohol, både i butik och på nätet.
”Om vi i Sverige ska lyckas hålla nere konsumtionen av alkohol och begränsa dess skadeverkningar måste vi hålla fast vid den modell vi har valt i Sverige, att försäljning av alkohol ska ske med ansvar och utan vinstmaximering och försök till merförsäljning.”
Winefinder skriver på sin hemsida att företaget fick Sveriges första tillstånd att bedriva distansförsäljning av vin till svenska privatpersoner i oktober 2015 och att försäljningen är laglig, eftersom Winefinder ansvarar för att svensk alkoholskatt och svensk moms blir betald och inlagd i vinpriset.
Detta håller alltså inte Systembolaget med om.
”Winefinder säger att de har fått tillstånd eftersom de har skatteregistrerat sig och betalar skatt i Sverige. Det stämmer inte. Skatteverket gör inte någon bedömning av en verksamhets laglighet. Deras roll är att ta in skatt. Dessutom informerar Skatteverket tydligt på sin webbplats om att man också måste ta hänsyn till alkohollagen. Företag som verkar i Sverige måste följa svensk lagstiftning. Det gör inte Winefinder”, skriver Systembolaget i ett pressmeddelande.
Kunder som handlar från Winefinder gör inget olagligt, skriver Systembolaget, utan det är Winefinder som för in alkohol i Sverige i strid med alkohollagstiftningen.