Cannabisolja i mat och dryck stark restaurangtrend i USA

PUBLICERAD: 14 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Cannabidiol-infuserad mat och dryck är årets starkaste restaurangtrend, enligt amerikanska National Restaurant Associations trendundersökning ”What´s Hot, som bygger på intervjuer med kockar. 

77 procent av de amerikanska kockarna placerade drycker med cannabis och cannabidiol (CBD) som årets starkaste kulinariska trend. Därefter kom mat infuserad med samma substanser. På tredje plats placerar sig zero-waste cooking, det vill säga gourmetmat av sådant som annars skulle ha blivit svinn. Globala smaker, framför allt från Afrika, är en annan stark trend, såväl när det gäller frukost som barnmat. 

På listan över de tio starkaste mattrenderna finns även nya styckningsdetaljer av kött, mer växtbaserad mat och hantverksmässigt producerade lokala alkoholdrycker. 

Däremot halkar ”overnight oats” och cocktails smaksatta med anis ut från listan som gårdagens nyheter.

Cannabis och CBD är tillåtna substanser i vissa amerikanska stater, men förbjudna i andra. I Sverige befinner sig cannabidiol, som utvinns ur industrihampa och även kallas cannabisolja eller CBD, i något av en gråzon mellan hälsokost och läkemedel. 2018 fastslog Läkemedelsverket att produkter som innehåller substansen är läkemedel och därför ska lyda under läkemedelslagen.  

De tio starkaste mattrenderna i USA 2019:

  1. Cannabis/CBD-oljeinfuserade drycker
  2. Cannabis/CBD-oljeinfuserad mat
  3. Zero-waste cooking
  4. Globalt influerade frukosträtter
  5. Globala smaker på barnmat
  6. Hyperlokalt
  7. Nya styckningsdetaljer av kött
  8. Vegetariskt
  9. Kockdrivna fastfood-koncept
  10. Hantverksmässiga, lokala spritdrycker

(Källa: National Restaurant Association)

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Guldhaven Pelagiska vinner Sjömatspriset 2025

Sjömatspriset 2025 går till Guldhaven Pelagiska, som vill sätta svensk, hållbart odlad fisk på kartan.
NSS sjömatspriset 2H4A6756-2025-01-22

Mutti bemöter Äkta vara: "Felaktigt och missvisande"

Mutti, vars pizzasås är en av finalisterna till Årets matbluff 2024, tillbakavisar juryns motivering till antipriset.
1049973

Lidl ökar andelen växtbaserat i samarbete med WWF

Lidls internationella mål är att öka andelen sålda växtbaserade livsmedel med 20 procent till 2030, jämfört med 2023.
e2983a9c-9758-42f5-94a2-8f2fa38c19eb-w_960

Godare och nyttigare tång med fermentering?

Tång som fermenteras i stället för att torkas blir både godare och nyttigare, enligt forskare vid Lunds universitet.
IMG_3210