Att äta ensam på restaurang är en växande trend. Hösten 2018 lanserade Oaxen Slip på Djurgården i Stockholm konceptet Oaxen Solo på fredagar. Nu öppnar Solo även på onsdagar.
”Vi lanserade Solo bland annat för att förändra synen på ensamätandet. Under hösten har vi också sett att Solo behövs och att ensamätandet är en växande trend”, förklarar Agneta Green, en av grundarna och ägarna till Oaxen Krog och Slip.
Bilden bekräftas av Joachim Sundqvist vid Umeå Universitet som arbetar med forskningsprojektet ”Äta ute – en studie av besökares aktiviteter relaterad till mat och måltider”:
”När det kommer till att äta ute och göra det ensam så upplever många det som ett problem, främst då restaurangerna inte har den nischen här i Sverige, det finns inte kompetens att ta hand om ensamätare.”
Oaxen Solo erbjuder alla solo-ätare ett sammanhang där solo är normen, skriver företaget i ett pressmeddelande.
Allt man behöver göra är att boka sin plats. Sällskapet och menyn blir en överraskning. Solo är en så kallad ”sharing-måltid” som fungerar som en familjemiddag, där man delar med hela bordet. Det finns bara ett krav, man måste komma ensam – inga dejter, barnfamiljer eller kompisgäng.
Kommunikationsbyrån Food & Friends utnämnde ensamätandet till en av de stora trenderna i sin trendrapport ”Alone together” 2018. I städer som New York och London har många restauranger en bar framför köket, där de som äter utan sällskap kan sitta och i Sydkorea har ensamätningen utvecklats till en egen kultur.