Matnojan har halverats och vi äter gärna mer fullkorn 

PUBLICERAD: 8 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Brödinstitutets årliga undersökning, som har genomförts för femte året i rad, visar att oron för att äta för mycket av socker, kolhydrater och fett har halverats. Hälsosam mat förknippas överlag med att den innehåller få tillsatser, är näringsrik samt så lite processad som möjligt. 

En annan slutsats från undersökningen är att intresset för fullkorn har ökat. 60 procent instämmer i att fullkorn är bra för hälsan och 70 procent att det är bra för tarmhälsan. Hälften anger att de vill äta mer fullkorn och fibrer för hälsans skull. 

”Fullkorn går från doldis till bästis inom folkhälsan nu, det är väldigt tydligt och välkommet. Även om rädslan för kolhydrater har halverats finns det dock fortfarande en glutenrädsla som hänger ihop med okunskap om vad spannmål är för något, säger Maria Sitell, talesperson på Brödinstitutet.

Två av tre intervjuade uppger att de känner sig nöjda med sig själva genom att äta hälsosamt. Denna grupp är också mer positiv till kolhydrater och fullkorn än resten av befolkningen och håller med om att det finns en överdriven rädsla för kolhydrater idag. 

Trots att oron för mat minskar, äter nästan hälften (46 procent) ”fritt-från”-produkter, som gluten- eller laktosfritt. Det är framför allt de som inte har en diagnos som tycker att ”fritt-från”-produkter är mer hälsosamma. Enligt Livsmedelsverket är cirka 15 procent av Sveriges befolkning överkänslig mot mat. En till tre procent har celiaki (glutenintolerans) och runt fyra till tio procent har laktosintolerans.

”Att gå från att vara allätare till att utesluta viss mat är ett roulettespel med evolutionen och den framtida folkhälsan. Matvanor ska sättas i ett förhistoriskt, historiskt och nutida sammanhang. Genom att vi har varit allätare i riktigt många generationer tillbaka har vi också överlevt och utvecklats”, säger måltidsforskare Richard Tellström.

Undersökningen har genomförts av United Minds på uppdrag av Brödinstitutet. Totalt har 1.043 personer i åldrarna 18-80 år intervjuats under oktober-november 2018. 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Sommarkänsla året runt med Pomonader

Kiviks Musteri lanserar det nya konceptet Pomonad, en kolsyrad dryck baserad på svenska äpplen och andra svenska sommarsmaker.
Pomonader 16_9

Kungsörnen firar Pippi Långstrump 80 år

Kungsörnen hyllar Pippi Långstrump på 80-årsdagen genom ett samarbete med Astrid Lindgren Aktiebolag och jubileumskampanjen "Gör som Pippi".
pippi

Bisfenoler i kontakt med livsmedel förbjuds

Nu blir det förbjudet att använda bisfenol A och andra bisfenoler som klassificeras som farliga i material som kommer i kontakt med livsmedel.
Konservburkar

Lidls kundklubb spränger tvåmiljonersvallen

Lidl Plus har nått två miljoner användare – drygt fyra år efter lanseringen – och rankas idag som branschens mest rekommenderade kundklubb.
fe654a70-4b35-4b07-925e-b90c537f24a3