En majoritet av svenskarna kan tänka sig att äta hönskött

PUBLICERAD: 8 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


En ny undersökning från Svenska Ägg visar att det finns en marknad för hönskött i Sverige. 40 procent svarade att de redan äter hönskött och närmare en tredjedel kan tänka sig att äta det. Trots det är hönskött sällsynt både på restauranger och i butik. 

”Kokt höna med currysås var en vanlig rätt förr, och tidigare åt vi betydligt mer hönskött överlag i Sverige. Enligt undersökningen uppfattas det krångligt att tillaga och man vet inte riktigt var man får tag på det eller hur det smakar. En lägre efterfrågan i kombination med vad vi faktiskt har att välja på när vi kommer till affären gör att hönskött inte är ett naturligt inslag i matlagningen”, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg. 

Kött från värphöns har svårt att konkurrera med matkyckling. Även om en stor del exporteras och blir till färdigmat och djurfoder, tas inte allt om hand. Här finns potential att minska matsvinnet i alla led, menar Svenska Ägg. För dem som letar nya affärsidéer finns en möjlighet att fylla luckor på marknaden, då hönskött redan finns och en stor del av svenskarna kan tänka sig att äta det. 

”Om hönsköttet görs lättanvänt i form av färdiga produkter kommer efterfrågan öka”, tror Marie Lönneskog Hogstadius.

Ett exempel på hur hönskött kan användas är den ”henburger” som togs fram i TV-programmet Maträddarna i höstas och som gjorde stor succé bland skolelever. 

”Det här är ett fantastiskt initiativ som ligger helt rätt i tiden. En hållbar matproduktion är något de allra flesta strävar efter, både producenter, grossister och konsumenter. Köttet från värphöns har utvecklingspotential och är utsökt om det tillagas på rätt sätt”, säger Marie Lönneskog Hogstadius. 

Undersökningen genomfördes i november 2018 av Origo Group på uppdrag av branschorganisationen Svenska Ägg. 1.002 personer deltog från hela landet, hälften män och kvinnor, i blandade åldrar och med olika utbildningsnivå.

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)