En ny undersökning från Svenska Ägg visar att det finns en marknad för hönskött i Sverige. 40 procent svarade att de redan äter hönskött och närmare en tredjedel kan tänka sig att äta det. Trots det är hönskött sällsynt både på restauranger och i butik.
”Kokt höna med currysås var en vanlig rätt förr, och tidigare åt vi betydligt mer hönskött överlag i Sverige. Enligt undersökningen uppfattas det krångligt att tillaga och man vet inte riktigt var man får tag på det eller hur det smakar. En lägre efterfrågan i kombination med vad vi faktiskt har att välja på när vi kommer till affären gör att hönskött inte är ett naturligt inslag i matlagningen”, säger Marie Lönneskog Hogstadius, verksamhetsledare på Svenska Ägg.
Kött från värphöns har svårt att konkurrera med matkyckling. Även om en stor del exporteras och blir till färdigmat och djurfoder, tas inte allt om hand. Här finns potential att minska matsvinnet i alla led, menar Svenska Ägg. För dem som letar nya affärsidéer finns en möjlighet att fylla luckor på marknaden, då hönskött redan finns och en stor del av svenskarna kan tänka sig att äta det.
”Om hönsköttet görs lättanvänt i form av färdiga produkter kommer efterfrågan öka”, tror Marie Lönneskog Hogstadius.
Ett exempel på hur hönskött kan användas är den ”henburger” som togs fram i TV-programmet Maträddarna i höstas och som gjorde stor succé bland skolelever.
”Det här är ett fantastiskt initiativ som ligger helt rätt i tiden. En hållbar matproduktion är något de allra flesta strävar efter, både producenter, grossister och konsumenter. Köttet från värphöns har utvecklingspotential och är utsökt om det tillagas på rätt sätt”, säger Marie Lönneskog Hogstadius.
Undersökningen genomfördes i november 2018 av Origo Group på uppdrag av branschorganisationen Svenska Ägg. 1.002 personer deltog från hela landet, hälften män och kvinnor, i blandade åldrar och med olika utbildningsnivå.