Axfood byter visuell identitet och logotyp efter närmare 20 år. Den nya formen ska spegla dagens Axfood, visa ett modernt och progressivt koncernvarumärke och bygga en starkare kultur internt, skriver bolaget i ett pressmeddelande.
”Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även formen med”, säger Klas Balkow, VD och koncernchef på Axfood.
Axfood har strävat efter att skapa en logotyp som är stark, tidlös och relevant, där det grafiska elementet i x:et ska associera till växtens ax. Den nya logotypen ska även förtydliga Axfoods roll som koncernvarumärke genom att färg- och formmässigt skilja sig från de egna butikskedjornas logotyper.
Den visuella identiteten har tagits fram tillsammans med designbyrån Kurppa Hosk. Implementeringen påbörjas i januari 2019 och utrullningen sker successivt under året.