Axfoods nya form ska spegla en modern verksamhet i tiden

PUBLICERAD: 8 januari 2019
UPPDATERAD: 21 februari


Axfood byter visuell identitet och logotyp efter närmare 20 år. Den nya formen ska spegla dagens Axfood, visa ett modernt och progressivt koncernvarumärke och bygga en starkare kultur internt, skriver bolaget i ett pressmeddelande. 

”Vi har tagit stora kliv inom många områden och har såväl utvecklat vårt erbjudande och vår tillgänglighet som expanderat verksamheten med fler butiker, e-handel och nya segment. Vi har även tagit steg för att möta morgondagen med digitalisering och automatisering och har som koncern utvecklats mycket sedan starten. Nu följer även formen med”, säger Klas Balkow, VD och koncernchef på Axfood.

Axfood har strävat efter att skapa en logotyp som är stark, tidlös och relevant, där det grafiska elementet i x:et ska associera till växtens ax. Den nya logotypen ska även förtydliga Axfoods roll som koncernvarumärke genom att färg- och formmässigt skilja sig från de egna butikskedjornas logotyper. 

Den visuella identiteten har tagits fram tillsammans med designbyrån Kurppa Hosk. Implementeringen påbörjas i januari 2019 och utrullningen sker successivt under året.

 

 

Senaste nytt

”Smakresan” ska få skolelever att våga testa nya smaker

Compass Groups skolprojekt Smakresan den 16 maj ska få elever att utforska nya smaker och förbättra sina kostvanor.
Nudelwok_Smakresan

Betala med ett skämt på Max

I en kampanj för de nya dryckerna Fun Drinks introducerar Max Burgers en ny betalmetod – skämtet.
max

Alkoholfria cocktails en växande trend

ISH lanserar alkoholfri Mojito och Spritz på burk, som finns att köpa både i dagligvaruhandeln och på Systembolaget.
CZ7A0948[1]

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx