1 januari 2019 skärptes reglerna för spårbarhet på fisk som livsmedel. Skärpningen utgår från EU-krav och syftar till att stärka kontrollen av fångsterna, men ska även skydda konsumenternas intressen.
”Nu inför vi en modern spårbarhet av fisk som en del av fiskförvaltningen. Det är viktigt för oss som myndighet att kunna spåra produkterna i leden mellan fångst- och odlingsledet och detaljhandeln, såväl framåt som bakåt. På så sätt kan vi kontrollera att fiskares och odlares uppgifter om landningar eller skörd verkligen stämmer. Den ökade spårbarheten blir ett viktigt verktyg för att hålla fisket inom fastställda gränser och bidrar till att fisket blir långsiktigt hållbart”, säger Jakob Granit, generaldirektör på Havs- och vattenmyndigheten, HaV.
De skärpta bestämmelserna innebär att alla aktörer som köper fisk direkt från en yrkesfiskare eller en fiskodlare ska dela in fisken i partier och lämna en elektronisk rapport till HaV. Ett parti består förenklat uttryckt av en art, som är fiskad eller odlad på en plats, och som tagits iland vid ett tillfälle. Det är sedan dessa partier som spåras fram till detaljhandelsledet genom att varje köpare och säljare lägger in information i spårbarhetssystemet.
”Datum för inköp och försäljning, geografiskt område, redskap, fartyg samt vem som köper fisken i nästa led är exempel på det som ska rapporteras in. Särskilt viktigt är att redovisa vilka partier som ingår när olika partier blandas. Kravet är sedan att aktören märker alla partier som säljs och i samband med detta rapporterar in försäljningen i spårbarhetssystemet”, säger Ingemar Berglund, avdelningschef på HaV.
Alla verksamheter som omfattas av spårbarhetssystemet ska ha registrerat sitt företag i HaV:s spårbarhetssystem. I dagsläget är 230 företag registrerade i systemet, varav 55 avser att använda ett eget affärssystem via en anslutning till HaV. Företagen får finansiellt stöd från Europiska Jordbruks och Fiskerifonden för att anpassa sin verksamhet till systemet.