Axfood ökar sitt ägande i Urban Deli från 50 till drygt 90 procent. Samtidigt fördjupas samarbetet genom att ett större antal av Urban Delis egna produkter även kommer att säljas i Hemköps butiker i Stockholmsregionen.
”Urban Deli kommer även i fortsättningen att vara en spjutspets vad gäller innovation och trender, där vi testar nya och spännande produkter och koncept. Här kan vi också utveckla morgondagens måltidslösningar som ett svar på den branschglidning vi ser och som blir allt tydligare och som kan komma att introduceras i samtliga kedjor inom Axfoodfamiljen”, säger Nicholas Pettersson, Axfood och styrelseordförande i Urban Deli.
Urban Delis VD Dan Jacobson ser stora fördelar med att Axfood stärker sitt ägande:
”Med en stark finansiell ägare som Axfood i ryggen kan Urban Deli fortsätta vara en market maker som driver innovation och utveckling kopplat, såväl till egna restauranger och butiker, som till Axfoodfamiljens övriga kedjor.”
Urban Deli är en blandning av restaurang, bar, saluhall och matbutik som startade 2009 på Nytorget i Stockholm. Axfood har varit minoritetsägare redan från start och ökade till hälftenägare 2014 i samband med öppningen på Sveavägen.
”Branschglidningen är en trend som blir allt tydligare. Som en del i vår satsning på att utveckla Axfoods olika kunderbjudanden fördjupar vi nu vårt samarbete med Urban Deli. Samtidigt ökar vi också våra investeringar i konceptet för att ligga i framkant inom nya måltidslösningar”, säger Axfoods koncernchef Klas Balkow i en kommentar.