Två av tre fiskbutiker fortsätter sälja ål till jul

PUBLICERAD: 6 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Ålen är en akut hotad art. Ändå säljer två av tre fiskbutiker ål till julen, enligt en ny undersökning från Världsnaturfonden WWF. En svag ökning syns hos livsmedelskedjorna, däremot är ålen sedan länge borta från färjerederierna och nejtrenden är stark på restauranger. WWF efterlyser fiskestopp och nolltolerans mot hotade arter på julbordet.

”Vi välkomnar att många plockat bort ålen på julbordet. Men det räcker inte. Fler borde följa efter. Varje ål är viktig att skydda. Vi efterlyser nolltolerans och ålfiskestopp i hela EU”, säger Håkan Wirtén, generalsekreterare på WWF.

WWF:s granskning av ”Ålen på julbordet” genomfördes första gången för 10 år sedan. Branschen har sedan dess tagit flera steg i rätt riktning. Bland annat tog färjerederierna bort ålen strax efter den första granskningen 2008 och de flesta restauranger har plockat bort ålen på julbordet. Men 67 procent av de tillfrågade fiskaffärerna, knappt 12 procent av restaurangerna och cirka 8 procent av livsmedelsbutikerna fortsätter att sälja ål, mest i Skåne och Stockholmsområdet.

En färsk Sifo-undersökning visar att 6 procent av svenskarna ätit ål det senaste året (en minskning från 8 procent förra året). I södra Sverige är siffran 21 procent. En tredjedel av de ledande lokalpolitikerna i Sydsverige äter ål.

Ofta hävdas det att ålen är odlad och därför inte hotad. WWF menar att det argumentet inte håller.

”Odlad ål är ung, vildfångad ål som sätts i fångenskap och matas för att växa sig stor. Den kommer från samma hotade bestånd. Ingen ål kan föröka sig i fångenskap”, säger Karin Glaumann, fiskexpert på WWF.

Ålfisket förbjöds 2007 för fritids- och yrkesfisket, men 202 yrkesfiskare har undantag med särskilt tillstånd från Havs- och vattenmyndigheten. Tjuvfisket är utbrett. Hittills i år har Havs- och vattenmyndigheten upptäckt och beslagtagit 204 redskap och ålryssjor jämfört med totalt 163 under 2017. 

Ladda ner hela undersökningen HÄR 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Kampanj ska öka konsumtionen av svenska ägg

Svenska Ägg inleder en flerårig marknadssatsning. Visionen är att alla som bor i Sverige ska äta minst ett ägg om dagen – och det ska vara svenskt.
Marie L Hogstadius

De kan vinna årets Sjömatspris

Skillingefisk-Impex, Guldhaven Pelagiska och Musselfabriken är finalister till Sjömatspriset 2025 som delas ut under Nordic Seafood Summit.
Nominerade_sjomatspriset

Coop ansluter till Lantmännens odlingsprogram

Coop ansluter Coop Havregryn till Klimat & Natur – Lantmännens odlingsprogram för Framtidens Jordbruk.
coop

Agtira stärker sin marknadsposition

Agtira blir medlem i Svenska Odlarlaget, en medlemsägd producentorganisation för växthusodlare i Sverige.
agtira vd