Nära hälften av svenskarna vill köpa julskinka utan nitrit 

PUBLICERAD: 6 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


48 procent av svenskarna vill köpa en julskinka utan tillsatsen nitrit, trots att färgen är naturligt grå istället för rosa, enligt en undersökning från KRAV. 

I en You-Gov-undersökning på uppdrag av KRAV fick drygt 1.000 personer svara på frågan: 
”KRAV-märkt julskinka innehåller inte tillsatsen nitrit och är därför naturligt grå i färgen. Skulle du vilja köpa en sådan KRAV-märkt, naturligt grå julskinka istället för en rosa julskinka med tillsatt nitrit?”

48 procent svarade ja, 23 procent nej och 29 procent att det inte spelar någon roll. Nitrit tillsätts i de flesta charkprodukter, även EU-ekologiska, men tillåts inte av KRAV. Tillsatsen ger produkterna rosa färg och har konserverande effekt, men den är ifrågasatt ur ett hälsoperspektiv. 

”Att nästan hälften säger att de vill köpa en KRAV-märkt skinka är positivt, särskilt som KRAV-märkta grisar har högre djurvälfärd än de flesta andra”, säger Kjell Sjödahl Svensson, Affärsområdeschef Lantbruk på KRAV. 

HÄR finns information om var man kan hitta butiker med KRAV-märkt julskinka. 

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1