Enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev har årets skördebortfall lett till att livsmedelsindustrins inköpskostnader har stigit med tio procent. Konsumentpriserna på svenskproducerad mat behöver därför öka med i snitt fem procent för att förhindra att svenska företag tvingas lägga ner sin verksamhet.
Den värsta torkan i modern tid har lett till att många lantbrukare har drabbats av stora inkomstbortfall och höjda kostnader, framför allt på foder. Konsekvenserna av torkan sprider sig nu även till livsmedelsproducenterna, det visar en enkät till Livsmedelsföretagens medlemsföretag. I snitt har livsmedelsindustrins inköpskostnader ökat med tio procent, men priset på enskilda insatsvaror har ökat betydligt mer.
”Om producenternas samlade kostnadsökningar skulle föras över till konsumenterna via dagligvaruhandeln innebär det en genomsnittlig ökning av konsumentpriserna med dryga 5 procent. Det är alltså vad som behövs för att producenterna ska få täckning för sina ökade råvarukostnader. 5 procent är dock en snittsiffra, och för kött-, mejeri-, spannmåls- och frukt- och bärprodukter behövs ännu större prishöjningar för att täcka kostnadsökningarna”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.
Livsmedelsföretagens bedömning är att producenternas kostnadsökningar nu behöver söka sig till nästa led i livsmedelskedjan, det vill säga grossister och dagligvaruhandel. Bedömningen är dock att detta kommer att ta flera månader.
”Det här betyder att under en förhållandevis lång period kommer livsmedelsproducenterna tvingas att själva absorbera de snabbt ökade råvarukostnaderna. Det är ett stort problem, för efter den förra råvarukrisen 2008–2009 minskade företagens marginaler radikalt. 90 procent av företagen uppger nu att de har sämre eller mycket sämre förutsättningar att hantera ökade kostnader, säger Carl Eckerdal.
”De lever ur hand i mun och om de inte får bättre betalt för sina produkter dras mattan för svenskproducerat undan, vid en tidpunkt då svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter verkligen behöver marknadens stöd. När vi nu upplever följderna av den svåraste torkan sedan slutet av 50-talet är det avgörande att samtliga aktörer på marknaden ställer upp.
Här finns Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev