”Priserna på svensk mat måste höjas med i snitt fem procent”

PUBLICERAD: 5 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Enligt Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev har årets skördebortfall lett till att livsmedelsindustrins inköpskostnader har stigit med tio procent. Konsumentpriserna på svenskproducerad mat behöver därför öka med i snitt fem procent för att förhindra att svenska företag tvingas lägga ner sin verksamhet.    

Den värsta torkan i modern tid har lett till att många lantbrukare har drabbats av stora inkomstbortfall och höjda kostnader, framför allt på foder. Konsekvenserna av torkan sprider sig nu även till livsmedelsproducenterna, det visar en enkät till Livsmedelsföretagens medlemsföretag. I snitt har livsmedelsindustrins inköpskostnader ökat med tio procent, men priset på enskilda insatsvaror har ökat betydligt mer. 

”Om producenternas samlade kostnadsökningar skulle föras över till konsumenterna via dagligvaruhandeln innebär det en genomsnittlig ökning av konsumentpriserna med dryga 5 procent. Det är alltså vad som behövs för att producenterna ska få täckning för sina ökade råvarukostnader. 5 procent är dock en snittsiffra, och för kött-, mejeri-, spannmåls- och frukt- och bärprodukter behövs ännu större prishöjningar för att täcka kostnadsökningarna”, säger Carl Eckerdal, chefekonom på Livsmedelsföretagen.

Livsmedelsföretagens bedömning är att producenternas kostnadsökningar nu behöver söka sig till nästa led i livsmedelskedjan, det vill säga grossister och dagligvaruhandel. Bedömningen är dock att detta kommer att ta flera månader.

”Det här betyder att under en förhållandevis lång period kommer livsmedelsproducenterna tvingas att själva absorbera de snabbt ökade råvarukostnaderna. Det är ett stort problem, för efter den förra råvarukrisen 2008–2009 minskade företagens marginaler radikalt. 90 procent av företagen uppger nu att de har sämre eller mycket sämre förutsättningar att hantera ökade kostnader, säger Carl Eckerdal. 

”De lever ur hand i mun och om de inte får bättre betalt för sina produkter dras mattan för svenskproducerat undan, vid en tidpunkt då svenska lantbrukare och livsmedelsproducenter verkligen behöver marknadens stöd. När vi nu upplever följderna av den svåraste torkan sedan slutet av 50-talet är det avgörande att samtliga aktörer på marknaden ställer upp.

Här finns Livsmedelsföretagens senaste konjunkturbrev 

 

 

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Senaste nytt

Här är finalisterna till årets matbluff 2024

Fem finalister har utsetts till antipriset Årets matbluff 2024. Nu ska "vinnaren" röstas fram av svenska folket.
matbluff

Oväntade smaklanseringar från Gårdschips

Gårdschips lanserar tre nya, oväntade smakkombinationer: Gin & Tonic, Raspberry Sour samt Chili Cheese.
News-GC

Carlsberg Sverige ny partner till Schweppes

Carlsberg Sverige har ingått ett partnerskap med Schweppes. Det innebär ett av de största tillskotten till Carlsberg Sveriges portfölj på över 15 år.
Unknown

Arvid Nordquists säkerställer fossilfria sjötransporter

Arvid Nordquist inför fossilfria sjötransporter i samarbete med logistikföretaget Scanlog.
Namnlös design (53)