Företag inom besöksnäringen, som serverar mat och dryck, kan få subventionerad rådgivning från sex leverantörer som Jordbruksverket har upphandlat tjänster av. Stödet är en del i landsbygdsprogrammet och den svenska livsmedelsstrategin.
De upphandlade rådgivningstjänsterna omfattar sex temaområden:
-affärs- och konceptutveckling
-anläggningsutveckling och marknadsföring
-utveckling av serveringsutrymmen
-hållbarhet
-generationsskiften
-utveckling av det regionala utbudet av mat och dryck.
”Den regionala identiteten och en regional prägel av produkterna är viktiga inom besöksnäringen. Därför vill vi lyfta region- och lokaltypisk mat och dryck som en viktig del i företagens produkter, säger Tobias Kreuzpointner, samordnare för besöksnäring på Jordbruksverket.
Den som anlitar någon av de upphandlade rådgivarna kan få 70 procent av kostnaden betald av landsbygdsprogrammet. Totalt 3,9 miljoner kronor står till förfogande för rådgivningstjänsterna.