Kavlis personal delar ut över tre miljoner kr till välgörenhet

PUBLICERAD: 3 december 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Varje år får Kavlis medarbetare nominera och rösta på olika humanitära organisationer som de vill ge pengar. I år har summan till medarbetarrösten fördubblats och varje medarbetare får dela ut 15.558 kr var. 

Så här blev fördelningen av 3.171.913 kronor efter Kavli-medarbetarnas röstfördelning:
Cancer Rehabfonden    941.283 kronor
Trygga Barnen              925.725 kronor
MIND                            396.739 kronor
Sjöräddningssällskapet  350.064 kronor
Läxhjälpen                     318.947 kronor
Giving People                241-155 kronor

”Jag tror att alla människor vill göra gott. Vad inte många vet är att när du köper en produkt från Kavli gör du samtidigt en god gärning. Allt överskott från Kavlis verksamhet går till Kavlifonden, som äger Kavli och som stöttar humanitära projekt, forskning och kultur. Kavlifondens bidrag gör stor skillnad. Bara i år har 138 miljoner beviljats i utdelning från fonden till projekt i Sverige och världen”, säger Gerhard Bley, VD på Kavli.

Kavlifonden, som äger Kavlikoncernen, är en stiftelse med syfte att förvalta och dela ut koncernens överskott till välgörande ändamål. Tidigare har Kavlifonden delat ut pengar centralt, men sedan några år tillbaka har varje Kavli-bolag fått möjlighet att också välja egna välgörenhetsändamål. På Kavli Sverige får alla i personalen vara med och välja vart pengarna öronmärkta för Sverige ska gå. 

 

 

Senaste nytt

Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Citron, hallon och nötigt – Smakrapporten 2025 avslöjar tydliga skiften i svenskarnas smakpreferenser.
Pressbild_citron
Smaktrender: Asiatiskt i köket, pistageboom och sursött

Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

Axfood har inlett ett samarbete med Dyslexiförbundet för att öka kunskapen om läs- och skrivsvårigheter.
dyslexi
Garants mejeriförpackningar sprider kunskap om dyslexi

CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

CandyKing presenterar sju nya lösgodisbitar i årets sommarsortiment.
e2d0d3ef-b49c-48cd-8200-8ab0df21ae52-w_960
CandyKings sommarnyheter nu i lösgodishyllan

Ett misstag som man inte lade på locket om

Orkla Foods passade på att haka på de finska tongångarna i samband med gruppen KAJs deltagande på Eurovision Song Contest. Eller egentligen passade man inte på, det handlar om ett misstag som man valde att inte lägga locket på om.
orkla
Ett misstag som man inte lade på locket om

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0
Ridderheims byter design på hela sortimentet

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx
Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan
Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx
Plastpåseskatten försvinner vid nyår