Kafferosteriet Löfbergs planerar rekordinvestering i Karlstad

PUBLICERAD: 19 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Kafferosteriet Löfbergs planerar att bygga en helt ny produktionsenhet för hela bönor i Välsviken i Karlstad. Investeringen skulle bli den största i företagets historia. Produktionen av malet kaffe stannar kvar i den klassiska kaffeskrapan i centrala Karlstad.

”Faller alla bitar på plats kan en ny produktionsenhet för hela bönor tas i drift hösten 2020”, säger Lars Appelqvist, VD på Löfbergs.

Bakgrunden till den tänkta investeringen är att efterfrågan på hela bönor ökat kraftigt de senaste åren. 

Möjligheterna att bygga ut den nuvarande anläggningen i Karlstad är begränsade och därför tittar Löfbergs på en lösning i Välsviken där man 2016 invigde ett nytt, modernt höglager.

”Det här är en framtidssatsning som skulle stärka oss både lokalt och internationellt. Vår ambition är att fortsätta växa, och då räcker den nuvarande produktionsenhet för hela bönor helt enkelt inte till”, säger Lars Appelqvist.

Projektet är fortfarande i planeringsstadiet. Det slutgiltiga beslutet tas runt årsskiftet.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1

Cirkulär förpackningslösning testas på Circle K

Circle K testar ett cirkulärt system, där kunderna erbjuds att låna matlådor och muggar för sin takeaway-mat.
DSC_2106HR (4)

Spendrups ska börja återvinna kolsyra

Spendrups investerar 23 miljoner kronor i en anläggning för återvinning av kolsyra.
Bild på kolsyreanläggning till prm 230206