Stjärnägg har formulerat en ny vision – #365 ägg – som ska bidra till att svenska konsumenter blir bäst i världen på att äta ägg. Konsumtionen ska öka från dagens drygt 220 ägg per person till ett ägg om dagen.
Ägg omsätter över tre miljarder kronor om året och är en viktig kategori med stark tillväxt i dagligvaruhandeln. Stjärnägg ser ett antal starka trender som talar för att visionen om ett ägg om dagen är fullt nåbar: Intresset för hälsa, alternativa proteinkällor och ursprung. För att nå visionen har Stjärnägg kartlagt konsumenternas köpbeslut och drivkrafter.
”Resultaten från undersökningen stärker kunskapsläget i kategorin och är till stor nytta för oss i dialogen med kedjor och butiker, om hur man kan optimera kategorin och exponera den i butik. Ett antal butiker håller just nu på att bygga om för att ännu bättre möta shopperns behov”, berättar Håkan Burlin, VD för Stjärnägg.
Som ett led i konceptet har Stjärnägg tagit fram nya förpackningar, som ska göra det enklare att välja ägg.
”För konsumenten finns en uppsjö av valmöjligheter: ekologiska, ursprungsmärkta, frigående, ute eller inne, storleken på ägget, ägg med gulare gula, och så vidare. Därför har tydlighet varit en ledstjärna i arbetet med de nya förpackningarna”, berättar Håkan Burlin.
Carina Malm