Stjärnägg ska få svenskarna att äta ett ägg om dagen

PUBLICERAD: 12 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Stjärnägg har formulerat en ny vision – #365 ägg – som ska bidra till att svenska konsumenter blir bäst i världen på att äta ägg. Konsumtionen ska öka från dagens drygt 220 ägg per person till ett ägg om dagen.

Ägg omsätter över tre miljarder kronor om året och är en viktig kategori med stark tillväxt i dagligvaruhandeln. Stjärnägg ser ett antal starka trender som talar för att visionen om ett ägg om dagen är fullt nåbar: Intresset för hälsa, alternativa proteinkällor och ursprung. För att nå visionen har Stjärnägg kartlagt konsumenternas köpbeslut och drivkrafter.

”Resultaten från undersökningen stärker kunskapsläget i kategorin och är till stor nytta för oss i dialogen med kedjor och butiker, om hur man kan optimera kategorin och exponera den i butik. Ett antal butiker håller just nu på att bygga om för att ännu bättre möta shopperns behov”, berättar Håkan Burlin, VD för Stjärnägg.

Som ett led i konceptet har Stjärnägg tagit fram nya förpackningar, som ska göra det enklare att välja ägg.

”För konsumenten finns en uppsjö av valmöjligheter: ekologiska, ursprungsmärkta, frigående, ute eller inne, storleken på ägget, ägg med gulare gula, och så vidare. Därför har tydlighet varit en ledstjärna i arbetet med de nya förpackningarna”, berättar Håkan Burlin. 

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Easy to Use - Reumatikerförbundet lanserar märkning för lättöppnade produkter

Förpackningarnas öppningsbarhet, men även hanterbarhet, är frågor som stötts och blötts under alla år, egentligen ända sedan konsumentförpackningar såg dagen ljus i mitten på 1900-talet. Svåröppnat har alltid varit ett gångbart ord och så är det i många fall fortfarande. Nu lanserar Reumatikerförbundet en produktmärkning för förpackningar och produkter som testats och certifierats som Easy to use.
Easy to use pressx

Regenerativt brödprojekt: Kan en smörgås göra skillnad?

I ett nytt innovationsprojekt undersöks hur bröd kan bakas med grödor som främjar jordhälsa och biologisk mångfald – och dessutom smakar bättre.
DSC_0041

Ära – en ny osttyp från Skånemejerier och Allerum

Ära presenteras som en helt ny typ av hårdost med hög smakintensitet och toner av knäckig kola och umami.
Allerum_Ära-SE_prm

Ny trågförseglare för stora volymer från Ishida bygger på smart intelligens

Ishida Europe har introducerat en ny trågförslutare för livsmedelsindustrin, QX-800 som ger ökad kapacitet och hanterar prestanda- och effektivitetsutmaningar för trågförslutningsapplikationer. Den bygger på smart intelligens och har en kompakt design.
QX 800 close up shot of gripper arms with pots of fruitx

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx