Stjärnägg ska få svenskarna att äta ett ägg om dagen

PUBLICERAD: 12 november 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Stjärnägg har formulerat en ny vision – #365 ägg – som ska bidra till att svenska konsumenter blir bäst i världen på att äta ägg. Konsumtionen ska öka från dagens drygt 220 ägg per person till ett ägg om dagen.

Ägg omsätter över tre miljarder kronor om året och är en viktig kategori med stark tillväxt i dagligvaruhandeln. Stjärnägg ser ett antal starka trender som talar för att visionen om ett ägg om dagen är fullt nåbar: Intresset för hälsa, alternativa proteinkällor och ursprung. För att nå visionen har Stjärnägg kartlagt konsumenternas köpbeslut och drivkrafter.

”Resultaten från undersökningen stärker kunskapsläget i kategorin och är till stor nytta för oss i dialogen med kedjor och butiker, om hur man kan optimera kategorin och exponera den i butik. Ett antal butiker håller just nu på att bygga om för att ännu bättre möta shopperns behov”, berättar Håkan Burlin, VD för Stjärnägg.

Som ett led i konceptet har Stjärnägg tagit fram nya förpackningar, som ska göra det enklare att välja ägg.

”För konsumenten finns en uppsjö av valmöjligheter: ekologiska, ursprungsmärkta, frigående, ute eller inne, storleken på ägget, ägg med gulare gula, och så vidare. Därför har tydlighet varit en ledstjärna i arbetet med de nya förpackningarna”, berättar Håkan Burlin. 

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Så ska arbetet mot livsmedelsfusk stärkas

Regeringens utredning för att stärka arbetet mot livsmedelsfusk föreslår att en "Fuskenhet" inrättas på Livsmedelsverket .
av4r5856-scaled

Konsumenterna över lag nöjda med svenska matbutiker

Svenska konsumenter är generellt ganska nöjda med sina matbutiker, trots stigande priser.
Woman checking the grocery receipt

Ulrika Palm blir Cloetta Sveriges nya vd

Cloetta Sveriges nya vd Ulrika Palm kommer närmast från rollen som Division Director Nordics för Midsona Sverige AB.
palm

Mindre salt i bröd och charkprodukter

Saltinnehållet i bröd och charkprodukter som köps i butik har minskat betydligt de senaste åren.
Bröd