Den 5 november invigde Kinas president Xi Jinping importmässan China International Import Expo (CIIE), som anordnas för första gången i Shanghai med deltagare från över 130 länder och pågår till 10 november. Kina är Sveriges största handelspartner i Asien och Lantmännen är ett av få svenska livsmedelsföretag som är inbjudna att delta.
Lantmännen deltar i den svenska paviljongen, som har temat innovation och hållbarhet, tillsammans med ett 40-tal andra företag inom olika branscher, men har även en egen monter. I Lantmännens monter visas produkter från hela värdekedjan, såväl råvaror från svenskt lantbruk, som spannmålsbaserade livsmedel, till exempel AXA Müsli och Finn Crisp. Mässbesökarna bjuds även på färska kanelbullar.
I Kina finns en stor efterfrågan på svenska råvaror med hög kvalitet, som havre.
”Det är mycket betydelsefullt för Lantmännen och för svensk livsmedelsexport att vara på plats på mässan. Det är också positivt att vi, genom Business Swedens livsmedelsexportsatsning, ges möjlighet att vara en del av den svenska paviljongen tillsammans med övriga företag inom framgångsrik svensk exportindustri. Detta kommer att hjälpa oss att långsiktigt bygga upp svensk livsmedelsexport till gagn för Lantmännens medlemmar – de svenska lantbrukarna – och övrig svensk livsmedelsindustri, säger Patrik Myrelid, strategichef på Lantmännen.
Carina Malm