Under året mottog fler än 1,6 miljoner odlare och arbetare från 75 länder över 1,7 miljarder kronor i Fairtrade-premier totalt. Det är en ökning med 19 procent jämfört med föregående år. Fairtrade-premien används till att utveckla lokalsamhället socialt och ekonomiskt. Den kan till exempel investeras i utbildning, bostäder, sjukvård eller utvecklandet av ett mer hållbart jordbruk.
Under 2017 såldes Fairtrade-märkta produkter för 81,9 miljarder kronor världen över. Produktgrupperna kakao och socker tillhör de som ökat extra mycket – kakao med 57 procent och socker med 30 procent. Kaffe och bananer, som är de två största produktgrupperna inom Fairrade, har ökat med 15 respektive 11 procent.
Över 30.000 Fairtrade-märkta produkter finns nu tillgängliga i 150 länder världen över. Storbritannien har i dag den största försäljningen, följt av Tyskland och USA. Sverige är den sjätte största Fairtrade-marknaden i världen och den största i Norden. Den svenska försäljningen ökade med sex procent från föregående år till cirka 3,8 miljarder kronor.
Ett arbete som pågår inom Fairtrade är att införa levnadslön för anställda och levnadsinkomst för odlare, i första hand inom områdena bananer, kakao och rosor. Arbetet genomförs tillsammans med många parter, som regeringar, civilsamhällen, företag och konsumenter.
Carina Malm