Svegro fortsätter att ersätta plastförpackningar med papper

PUBLICERAD: 25 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Svegro fortsätter att minska på plast till förmån för papper och relanserar nu den svenskodlade delikatesspotatisen i papperspåsar med ny design. Lanseringen är en del i ett större hållbarhetsarbete som har lett till att ca 95 procent av alla Svegros potatisförpackningar idag består av papper. Ambitionen är att på sikt ersätta samtliga plastförpackningar inom potatissortimentet med varianter i papper.

Svegros nya potatispåse i papper är designad både för att gynna miljön och potatisens hållbarhet. Förpackningen skapar en mörk och luftig miljö som ökar potatisens livslängd och kvalitet och minskar därmed risken för matsvinn. 

”Som en ledande aktör inom potatiskategorin ser vi det som självklart att driva på utvecklingen och våra kollegor i branschen mot hållbara förpackningsalternativ. Utöver förpackningsarbetet ser vi även över produktionen i stort för att kunna minska vårt klimatavtryck. Det är en resa som tar tid, och dessa nya förpackningar är ytterligare ett stort steg på vägen”, säger Helena Olin, marknadschef på Svegro.  

Precis som all Svegros potatis kommer delikatesspotatisen från utvalda svenska odlare och har märkningen Från Sverige. På de nya förpackningarna får varje sort en egen historia om sin speciella karaktär: den röda ”älsklingen” cherie, den nötsmakande dansken asparages, den svenska klassikern mandel, potatisarnas potatis michelle och den svenska fransyskan amandine.

Förpackningarna kommer även med ett recept på baksidan tillsammans med ett titthål. Delikatesspotatisen är tvättad och noga utvald för att den ska ha en jämn storlek som ger samma koktid. Det tunna skalet gör att den både kan kokas och ätas med skalet på.

Förpackningarna kommer i 900 gram och packas i Svegros packeri i Skänninge. 

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Påsken – en av årets största mathögtider

Under påsken spenderas ungefär 15 procent mer i dagligvaruhandeln, jämfört med en vanlig vecka. Mest ökar försäljningen av färsk fisk och skaldjur.
Skärmavbild 2025-04-17 kl. 10.19.05

Lantmännen blir majoritetsägare i Simsufoods

Lantmännen utökar sin ägarandel i livsmedelsföretaget Simsufoods, som producerar torra vegetabiliska produkter.
lantmännen

Ingen amerikansk apelsinjuice i Sverige

Svenska Juiceföreningen vill tydliggöra att apelsinjuice som säljs i Europa – och i synnerhet i Sverige – väldigt sällan kommer från USA.
Magnus Berndtsson_Svenska Juiceforeningen

Pippis klippta spaghetti från Kungsörnen

I samband med Pippi Långstrumps 80-årsdag lanserar Kungsörnen Pippi Klippt spaghetti med kortare koktid.
spagetti

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx