För att förse marknaden med svenska kycklingcharkprodukter inleder Kronfågel ett produktionssamarbete med KLS Ugglarps. Samarbetet, som inleds i januari 2019, innebär att Kronfågel ansvarar för produktinnovation, försäljning och marknadsföring, medan KLS Ugglarps ansvarar för produktionen.
”Kronfågel ser en tillväxt på över tio procent inom charksegmentet och allt pekar mot att konsumenttrenden är en beteendeförändring. När vi erbjuder riktigt bra alternativ till de traditionella charkuterierna, blir det mer av en rutin för människor att välja produkter baserade på kycklingråvara”, säger Magnus Lagergren, VD Kronfågel AB.
För KLS Ugglarps innebär charkprodukter av kyckling en ny kategori.
”Genom samarbetet med Kronfågel gifter vi ihop Kronfågels innovationshöjd med vår effektiva produktionsprocess, vår långa erfarenhet och hantverk inom chark. Detta kommer att skapa en solid grund för gemensam tillväxt i en för oss ny kategori”, kommenterar Jonas Tunestål, VD på KLS Ugglarps.
Carina Malm