Compass Group klimatmärker rätterna på sina menyer

PUBLICERAD: 21 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Måltidsföretaget Compass Group lanserar en ny tjänst som gör att gästerna direkt i menyn kan se vilken miljöpåverkan de olika rätterna har. Därmed kan de göra sina egna klimatsmarta matval.

”I dag är vi människor av naturliga skäl alltmer angelägna om vår klimatpåverkan, och för att göra det ännu enklare att leva klimatsmart hela dygnet väljer vi nu att lansera denna tjänst för våra gäster. Vi har märkt att det inte alltid är så lätt att avgöra vad som är ett klimatsmart val när man väljer sin måltid och vi vill ju givetvis att våra gäster ska kunna göra ett medvetet val”, säger Sylvia Hassellöf, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Compass Group.

Tjänsten har utvecklats i samarbete med Mashie, som är leverantör av Compass Groups kostdatasystem. Klimatdatan hämtas från RISE (Research Institutes of Sweden), Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner. 

”Samarbetet med Mashie och RISE har gett oss möjligheten att ta nästa steg i vårt miljö- och hållbarhetsarbete, när vi nu lanserar klimatdata på våra menyer. Som gäst kommer man att kunna se koldioxidekvivalenten på menyerna och i framtiden kommer detta även att synas i vår mobilapp. Detta gör att våra gäster själva kan ta ett klimatsmart beslut i våra restauranger”, säger Jimmie Ås, systemansvarig för Mashie på Compass Group.

Compass Group Sverige levererar måltider till fler än 250 enheter och omsätter över 1 miljard kronor. 

Carina Malm

 

 

Senaste nytt

Fördubblade investeringar i alternativa proteiner

Under 2024 ökade investeringarna i alternativa proteiner med mer än 120 procent, enligt en ny analys från Good Food Institute Europe.
IsmaelB_GFI Europe

Klassisk ost har blivit en global succé

Keso har fått ett nytt uppsving på marknaden, drivet av sociala medier och nya konsumtionsmönster.
pexels-shkrabaanthony-4397312

Stor minskning av tillsatt socker i svensk läsk

Sedan 2019 har svenska bryggerier minskat mängden tillsatt socker i läsk med i genomsnitt 36 procent per liter.
Sockeråtagandet_1_A

Heta och fruktiga nyheter från Cloetta

Cloetta lanserar två nyheter i begränsad upplaga samt nya tolkningar av Malacos klassiker.
cloetta

Läs vidare

Ridderheims byter design på hela sortimentet

Under hösten har Ridderheims inläggningar och plockbrickor fått ny design. Nu övergår även Ridderheims ölkorv till den nya designen.
ridder0

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx