Måltidsföretaget Compass Group lanserar en ny tjänst som gör att gästerna direkt i menyn kan se vilken miljöpåverkan de olika rätterna har. Därmed kan de göra sina egna klimatsmarta matval.
”I dag är vi människor av naturliga skäl alltmer angelägna om vår klimatpåverkan, och för att göra det ännu enklare att leva klimatsmart hela dygnet väljer vi nu att lansera denna tjänst för våra gäster. Vi har märkt att det inte alltid är så lätt att avgöra vad som är ett klimatsmart val när man väljer sin måltid och vi vill ju givetvis att våra gäster ska kunna göra ett medvetet val”, säger Sylvia Hassellöf, hållbarhets- och kvalitetsansvarig på Compass Group.
Tjänsten har utvecklats i samarbete med Mashie, som är leverantör av Compass Groups kostdatasystem. Klimatdatan hämtas från RISE (Research Institutes of Sweden), Sveriges forskningsinstitut och innovationspartner.
”Samarbetet med Mashie och RISE har gett oss möjligheten att ta nästa steg i vårt miljö- och hållbarhetsarbete, när vi nu lanserar klimatdata på våra menyer. Som gäst kommer man att kunna se koldioxidekvivalenten på menyerna och i framtiden kommer detta även att synas i vår mobilapp. Detta gör att våra gäster själva kan ta ett klimatsmart beslut i våra restauranger”, säger Jimmie Ås, systemansvarig för Mashie på Compass Group.
Compass Group Sverige levererar måltider till fler än 250 enheter och omsätter över 1 miljard kronor.
Carina Malm