2 av 3 tycker att vegetariskt kan innehålla ost och ägg

PUBLICERAD: 8 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


85 procent av konsumenterna anser att vegetarisk och vegansk mat skiljer sig åt. En övervägande majoritet anser att mejeriprodukter, ägg och honung kan ingå i en vegetarisk kost, men inte i en vegansk. Det visar en undersökning om konsumenternas inställning till vegetariskt som Sifo har gjort på uppdrag av Orkla Foods Sverige.

Idag finns det ingen lagstadgad definition av vad som är vegetarisk mat. 

”Att det inte finns någon gemensam definition försvårar för konsumenterna när de ska göra medvetna val. Vi hoppas att resultatet av den här undersökningen ska ge kunskap om vad konsumenterna själva tycker, så att vi får en tydlig enhällig definition som lever upp till konsumenternas förväntan på vad som är vegetariskt respektive veganskt, säger Cecilia Franck, presschef på Orkla Foods Sverige.

63 procent av konsumenterna har en positiv inställning till vegetarisk mat, medan 33 procent är positiva till vegansk mat. Andelen uttalade veganer och vegetarianer är fortfarande mycket liten, i förhållande till hur många som gillar, ofta köper och äter vegetariskt och veganskt. Hälften av de svarande uppger att de köper produkter som uttryckligen är vegetariska minst någon gång varannan vecka.

Från undersökningen:
Vad ingår i vegetarisk kost (förutom grönsaker, frukt, rotfrukter, baljväxter, soja-, havre- och mandeldryck)?
Andel i procent som svarade att ingrediensen ingår:

  • Honung 80%
  • Köttsubstitut (av t ex soja) 80%
  • Kvarg, keso 72%
  • Yoghurt, fil, drickyoghurt 70%
  • Créme fraiche, grädde, gräddfil 70%
  • Ost 68%
  • Mjölk 68%
  • Ägg 60%
  • Animaliska tillsatser 14%
  • Gelatin 13%
  • Fisk 11%
  • Fågel 3%

2.500 svenska konsumenter i åldrarna 16-74 år ingick i undersökningen. Resultaten har viktats för att vara nationellt representativa avseende ålder, kön och region.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Kale Foods lanserar Juicy Marbles i Sverige

Kale Foods är distributör för Juicy Marbles växtbaserade produkteri Sverige.
IMG-4737

Axfoundation vinner Livsmedelspriset 2023

Livsmedelspriset 2023 går till Axfoundation som arbetar för ett mer hållbart samhälle.
Axfoundation_Livsmedelspriset_LivsmedelIFokus1024x768

Ny färdplan ska förena svenska livsmedelsföretag

”Det svenska handslaget för en hållbar livsmedelskedja” är en gemensam agenda för hela livsmedelsbranschen.
wwf

Arla kampanjar för fler hemsläp

Arla lanserar kampanjen ”Hemsläp” för att få fler restauranggäster att ta med sin överblivna mat hem.
Arla_Foodiebag_Webb_1