85 procent av konsumenterna anser att vegetarisk och vegansk mat skiljer sig åt. En övervägande majoritet anser att mejeriprodukter, ägg och honung kan ingå i en vegetarisk kost, men inte i en vegansk. Det visar en undersökning om konsumenternas inställning till vegetariskt som Sifo har gjort på uppdrag av Orkla Foods Sverige.
Idag finns det ingen lagstadgad definition av vad som är vegetarisk mat.
”Att det inte finns någon gemensam definition försvårar för konsumenterna när de ska göra medvetna val. Vi hoppas att resultatet av den här undersökningen ska ge kunskap om vad konsumenterna själva tycker, så att vi får en tydlig enhällig definition som lever upp till konsumenternas förväntan på vad som är vegetariskt respektive veganskt, säger Cecilia Franck, presschef på Orkla Foods Sverige.
63 procent av konsumenterna har en positiv inställning till vegetarisk mat, medan 33 procent är positiva till vegansk mat. Andelen uttalade veganer och vegetarianer är fortfarande mycket liten, i förhållande till hur många som gillar, ofta köper och äter vegetariskt och veganskt. Hälften av de svarande uppger att de köper produkter som uttryckligen är vegetariska minst någon gång varannan vecka.
Från undersökningen:
Vad ingår i vegetarisk kost (förutom grönsaker, frukt, rotfrukter, baljväxter, soja-, havre- och mandeldryck)?
Andel i procent som svarade att ingrediensen ingår:
- Honung 80%
- Köttsubstitut (av t ex soja) 80%
- Kvarg, keso 72%
- Yoghurt, fil, drickyoghurt 70%
- Créme fraiche, grädde, gräddfil 70%
- Ost 68%
- Mjölk 68%
- Ägg 60%
- Animaliska tillsatser 14%
- Gelatin 13%
- Fisk 11%
- Fågel 3%
2.500 svenska konsumenter i åldrarna 16-74 år ingick i undersökningen. Resultaten har viktats för att vara nationellt representativa avseende ålder, kön och region.
Carina Malm