Estrella Linschips framröstat som Årets Dagligvara 2018

PUBLICERAD: 7 oktober 2018
UPPDATERAD: 21 februari


Estrella Linschips med 13 procent protein och 40 procent mindre fett än vanliga chips röstades fram som Årets Dagligvara på Stora Dagligvarudagen den 4 oktober. 

Under galakvällen röstades Estrella Linschips fram som vinnare av en övervägande majoritet. 

”Estrella Linschips är ett tydligt bevis på att företag, som vågar bryta gamla traditioner och fånga in nya trender och konsumentefterfrågan, vinner framgångar hos konsumenterna”, säger juryns ordförande Karin Brynell

Juryns motivering: 
Att fylla en påse med konsumentinsikter och utmana sina egna traditioner, visade sig vara ett framgångsrikt koncept. När potatis byttes mot linser var succén ett faktum. Konsumenterna jublar och nu har även dagligvarubranschen sagt sitt.

”Att vi fick hela 73 procent av rösterna, det trodde jag aldrig! Linschips som vi trodde skulle bli en nischprodukt och sälja 60 ton per år… det blev 600 ton istället. Ibland är det kul att ha fel, säger Karin Isaksson, brand manager på Estrella.

Förutom utmärkelsen får Estrella reklamutrymme hos Rix FM till ett värde av 500.000 kronor.

Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 400 000 att använda till modelleringstudier inom sortiment-, media- eller prisanalys. Bakom priset står branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen.

Carina Malm

 

 

Läs vidare

Biofach 2023: Eko-Portalen hittar de ekologiska produkterna

Vem gör vad när det kommer till ekologiska livsmedel i Sverige? Hur man tar reda på det visade Organic Sweden i den svenska paviljongen på Biofach 2023.
Kolbjörnx

Biofach 2023: Tekompaniet är mer än bara produkten

Tekompaniet fanns med i den svenska paviljongen på Biofach 2023. Tyskland är Europas största temarknad och att slå sig in där verkar inte helt enkelt.
Håkan

Plastpåseskatten försvinner vid nyår

Vid nyår försvinner skatten på plastpåsar som infördes år 2020 enligt SD.
plast-skatt-utvaldx

Biofach 2023: Nordic Soda Company kompletterar med gin

The Nordic Soda Company fanns på Biofach 2023 med avsikten att öka det utländska intresset för produkterna.
Nordicx

Senaste nytt

Ljusare läge för svensk livsmedelsproduktion

Under årets första kvartal bröt svensk livsmedelsindustri en 18 månader lång period av minskande försäljning och lönsamhet.
carl_eckerdal_1_web

Missvisande rapportering om glasspriser

Flera medier rapporterar om ökade glasspriser, men priset på glass har inte ökat mer än vad den genomsnittliga livsmedelskassen har gjort.
10754 Ice Dream SaltKaramell

Finsk godisnyhet för alla choklad- och lakritsälskare

Nu lanserar Cloetta det finska chokladvarumärket Tuplas senste nyhet i Sverige: Tupla Double Layer Liquorice.
Tupla

Svenska konsumenter drar åt olika håll

Fler svenskar är beredda att lägga mer pengar på mat, men skillnaderna är stora mellan olika konsumentgrupper, visar en ny rapport.
Skärmavbild 2024-05-22 kl. 08.44.48