Estrella Linschips med 13 procent protein och 40 procent mindre fett än vanliga chips röstades fram som Årets Dagligvara på Stora Dagligvarudagen den 4 oktober.
Under galakvällen röstades Estrella Linschips fram som vinnare av en övervägande majoritet.
”Estrella Linschips är ett tydligt bevis på att företag, som vågar bryta gamla traditioner och fånga in nya trender och konsumentefterfrågan, vinner framgångar hos konsumenterna”, säger juryns ordförande Karin Brynell.
Juryns motivering:
”Att fylla en påse med konsumentinsikter och utmana sina egna traditioner, visade sig vara ett framgångsrikt koncept. När potatis byttes mot linser var succén ett faktum. Konsumenterna jublar och nu har även dagligvarubranschen sagt sitt.”
”Att vi fick hela 73 procent av rösterna, det trodde jag aldrig! Linschips som vi trodde skulle bli en nischprodukt och sälja 60 ton per år… det blev 600 ton istället. Ibland är det kul att ha fel, säger Karin Isaksson, brand manager på Estrella.
Förutom utmärkelsen får Estrella reklamutrymme hos Rix FM till ett värde av 500.000 kronor.
Marknadsanalysföretaget Nielsen ger vinnaren 400 000 att använda till modelleringstudier inom sortiment-, media- eller prisanalys. Bakom priset står branschorganisationerna DLF – Dagligvaruleverantörers Förbund, Svensk Dagligvaruhandel och marknadsanalysföretaget Nielsen.
Carina Malm